طریقه نوشتن نامه اداری و رسمی http://iranelearn.com


این مقاله آموزشی جهت آشنایی  دانشجویان  آموزش مجازی در رابطه با نوشتن نامه اداری و رسمی آنگلیسی گردیده است، امیدوار است کلاس های مجازی، آموزش های از راه دور، مقالات آموزشی، کتاب های معرفی شده و کلیه ی فعالیت های خدماتی ما برای شما عزیزان مفید واقع گردد.

نامه اداری

وقتی برای اداره و یا ارگان یا شخص مهمی نامه می نویسیم که رابطه کاری با او داریم از نامه اداری استفاده می کنیم در چنین مواردی نمی شود از نامه دوستانه استفاده کرد و این کار نوعی توهین به شخص گیرنده محسوب می شود .نوشتن نامه انگلیسی چیزی نیست که بتوان به صورت گام به گام آن را آموزش داد بلکه می شود با ذکر نکاتی چند و نشان دادن مثال به نوشتن صحیح آن کمک کرد.همه ما در سال اول متوسطه با نوشتن نامه اداری آشنا شده ایم اما در اینجا با ذکر نکات بیشتری سعی در بهبود نگارش چنین نامه هایی خواهیم داشت.


نکاتی در باب نامه نگاری انگلیسی:

نامه اداری باید در یک طرف صفحه نوشته شوند ونباید در حاشیه آن ها چیزی نوشت.

-متن نامه باید با نهایت دقت در صحت مطالب تهیه شود.

-متن نامه باید شایسته فرد گیرنده باشد و پست و مقام شغلی و سازمانی فرد گیرنده باید در نظر گرفته شود.

-در نامه های اداری باید شیوایی سخن و روانی مطلب نیز در نظر گرفته شود و از لغات قدیمی و نامانوس نباید استفاده شود.

-از حشو(به کار بردن واژه هایی که هم معنی هستند)خودداری شود.

-در نامه های اداری به هیچ وجه نباید از کلمات و جملات عامیانه استفاده کرد.

-از نشانه های قراردادی(ویرگول, نقطه و …)باید درست و به جا استفاده کرد.

-در نامه های اداری باید از استفاده کردن جملات توهین آمیز, تهدید آمیز و مشکل آفرین خودداری کرد.

-نامه های اداری ترجیحا باید در کاغذ های بزرگ نوشته شود تا امکان ارجاع و حاشیه نویسی داشته باشد.

-نامه حدالامکان باید تایپ شود یا حد اقل با خط خوانا نوشته شود.

-سلسله مراتب باید رعایت شود, مثلا اگر می خواهیم برای اداره ای نامه بنویسیم اولین نفر باید مدیریت مکان مورد نظر باشد.عدم رعایت سلسله مراتب باعث توهین به پایینی ها می شود.

-اگر مخاطب نامه را نمی شناسیم نامه را باید با یک عنوان کلی بنویسیم. در هر اداره یک سیستم تفکیک نامه وجود دارد که باعث ارسال نامه به مکان مورد نظر می شود.

-اگر نامه به وسیله اینترنت مکاتبه شود: الف) از رنگ های ملایم(مثل آبی) استفاده شود. ب)تایپ همه نامه با فونت بزرگ یک نوع توهین محسوب می شود. ج) ارسال تعداد زیادی ایمیل برای یک مکان کار درستی نیست.


نحوه نوشتن ایمیل  :

-نامه را با نام خدا آغاز می کنیم.

-تاریخ را درج می کنیم.

-موضوع نامه را می نویسیم.

-نام شخص گیرنده را با احترام همراه سمت وی می نویسیم.مثال: جناب آقای جمال زارعی مدیریت محترم سازمان……….. یا مدیریت محترم سازمان ………… جناب آقای جمال زارعی

-نامه را با حدود یک سانتی متر از محل طبیعی شروع سطر آغاز می کنیم و بدون طول و

تفسیر های اضافی شروع به طرح مشکل می کنیم.

-انتظاری را که از گیرنده نامه داریم محترمانه ذکر می کنیم و اگر توانستیم راه حل یا پیشنهادی ارائه می دهیم.

-دستور نمی دهیم , نامه باید بیشتر جنبه خواهشی داشته باشد.

-نام و مشخصات خود را در پایین نامه سمت چپ می نویسیم و امضا می کنیم.


این نوع از نامه اداری نامه شخص به اداره بود که در زیر نمونه ای برای آن می آورم.


نمونه:


به نام خدا


موضوع: ثبت نام در مدرسه تاریخ …


ریاست محترم ادره اموزش و پرورش شهرستان … جناب آقای/سرکار خانم……

با احترام، ضمن ارسال فتوکپی حکم انتقال شماره…….روز…..اداره…..،من به این شهرستان منتقل

شده ام. خواهشمند است دستور فرمایید فرزندم ……را در کلاس…..دبیرستان…..که به محل سکونت ما نزدیک است ثبت نام کنند. برای سهولت کار، پرونده و تمام سوابق تحصیلی نامبرده برای اطلاع و هرگونه اقدام توسط فرزندم تقدیم می شود. امیدوارم با دستوری که صادر می کنید ، موجبات دلگرمی و ادامه تحصیل فرزندم را فراهم فرمایید.


نام و نام خانوادگی


امضاء


نامه های اداری که از اداره یا ارگانی به اداره یا ارگانی دیگر فرستاده می شود, فقط در قسمت اولیه با بقیه نامه های اداری تفاوت دارند بدین صورت که اول نامه به جای نوشتن نام فرد دریافت کننده و فرستنده نامه از کلمات(از:فلان اداره _ به:فلان اداره) استفاده می شود .


مثال:


به نام خدا

تاریخ : 7/8/1381

شماره : پ/75034

پیوست : دارد

به : سازمان فنی حرفه ای استان اصفهان

از : شرکت پیشگام وابسته به انرژی اتمی اصفهان

موضوع : آموزش اینترنت


عطف به نامه شماره 441 مورخ 5/6/1381 از آن سازمان محترم درخواست میشود یک نفرمدرس را جهت آموزش اینترنت به این مرکز معرفی نمائید . ضمناً خواهشمند است دستور فرمائید چند نسخه از جزوه آموزشی اینترنت به این شرکت ارسال نمایند.


قبلاً از همکاری شما سپاسگزاری میگردد.


نام و نام خانوادگی


مسئول امور اداری


در این پست جملات ضروری و رایج  در مورد نوشتن یک نامه رسمی و غیر رسمی انگلیسی ارائه گردیده است. عباراتی برای شروع یک نامه رسمی، اشاره به تماس های گذشته، درخواست کردن، پیشنهاد کردن، شکایت و اعتراض، عذرخواهی کردن، قیمت ها، ضمیمه اسناد، پایان دادن یک نامه و تمامی نکات لازم ارائه گردیده است.


برای مشاهده این درس به ادامه مطلب مراجعه نمایید.


نامه ها و مکاتبات انگلیسی به دو دسته تقسیم می شوند نامه های رسمی یا formal و نامه های غیر رسمی و یا informal. نامه های غیر رسمی همانطور که از نام آن پیداست بیشتر برای مکاتبات دوستانه استفاده می شود و برای نگارش آن نیازی به اصول و قواعد لازم نیست و می توان آن را به هر نحو ممکن نگارش نمود. اما نامه های رسمی که برای مکاتبات تجاری و اداری در موضوعات کاری متفاوت نظیر سفارش کالا، استعلام، تشکر، شکایت، دعوت به همکاری و ارتباط با شرکت های خارجی... نگارش می شوند، نیاز به قواعد و اصول خاصی دارند. نامه های رسمی معمولا از سه بخش Heading، Letter Body، Ending تشکیل می شوند. که نمونه جملات و عبارت رایج برای هر یک از این موارد در زیر ذکر شده است. لازم به ذکر است ترجمه ارائه شده صرفا جهت آشنایی با معادل آنها در فارسی بوده و برای استفاده در موقعیت های مختلف می باشد اما در حالت کلی نمی توان این عبارت را ترجمه نمود و باید با توجه به شرایط و نوع نامه بهترین جملات را در نظر گرفت.

طریقه نوشتن متن نامه و درخواست اداری و رسمی maalem.ir


به گزارش شبکه معالم، متن نامه انگلیسی اداری از سه قسمت مقدمه، پیام و نتیجه تشکیل می شود، در بیشتر نوشته های اداری در آغاز و قبل از مقدمه عبارتی برای «ادب و احترام» و در پایان بعد از نتیجه «تشکر و سپاسگزاری» اضافه می شود. در ذیل به توضیح هر یک از سه بخش خواهیم پرداخت.


 


۱- مقدمه در نامه های اداری


مقدمه در فرهنگ های فارسی معادل مطلع یا سرآغاز ، طلیعه ، درآمد و زمینه سازی آمده است و عبارتست از: هرمطلبی که در آغاز و ابتدای نوشته وظیفه جذب و جلب داشته و ذهن خواننده را آماده دریافت پیام اصلی نوشته کند «حسن مطلع» یا خوب آغازی از ویژگی های یک نوشته خوب است و علاوه برتازگی ارتباط منطقی با متن و موضوع داشته باشد. هرنوشته ای دارای مقدمه است .


نمی توان به یک باره وارد اصل مطلب شد ، زیرا که باعث حیرانی و آشفتگی ذهن خواننده می شود و در نامه های غیراداری ، شخصی ، مقاله و… هر نویسنده ای به نوعی به جذب مخاطب تلاش می کند ، یکی با شعر یا قطعه ادبی و توصیفی و دیگری با مثل و حکایت و لطیفه. در نامه های اداری برای نوشتن مقدمه محدودیت هایی وجود دارد و نمی توان از شعر و مثل برای جلب  و جذب خواننده استفاده کرد.


 


نمونه متنی مقدمه نامه های اداری


*به استحضار می رساند که با توجه به برگزاری «همایش بین المللی زعفران : داروی گیاهی هزاره سوم» از تاریخ ۲۳ لغایت ۲۴ اردیبهشت ماه ۱۳۸۸در دانشگاه علوم پزشکی مشهد.


*احتراما با توجه به رفع نواقص موجود در پرونده و تعهد نامه مدیرعامل شرکت لابراتوار های داروهای گیاهی طبیعت زنده در مورد مکمل supplus msds در راستای سند تفاهم نامه استاندار محترم با معاومن توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس محترم جمهور و به منظور ارائه گزارش پیشرفت برنامه های تحول اداری دستگاههای اجرایی استان در تحقق تفاهم نامه مذکور ضروری است ،


 


۲- پیام یا پیکره اصلی نامه های اداری


به همین سادگی و به همان سادگی گفتار، ساختمان اصلی نوشته شما آماده است، با کمی دستکاری عیوب زبانی رفع می شود، مختصر بنویسید و جملات را بی جهت طولانی نکنید.


نکته:زمانی که یک مدیر از نرم افزار اتوماسیون اداری استفاده می نماید مکاتبات اداری انگلیسی برایش بسیار ساده تر و روان تر خواهد بود، به دلیل اینکه نرم افزار اتوماسیون اداری شامل نرم افزار مدیریت مکاتبات تجاری و نرم افزار دیگریکه کار بایگانی نامه های اداری را انجام می دهد.


 


نمونه متنی پیکره اصلی نامه های اداری


*خواهشمند است دستور فرمائید موضوع ۶ به نحو مقتضی به اعضاء محترم هیئت علمی ، دانشجویان…


* توقف فراخوان (recall) در مورد نمونه ای دارای برچسب اصالت…


*گزارش جامع از عملکرد در اجرای برنامه های تحول اداری در سال ۹۱ در قالب فرمت پیوست…


 


۳-نتیجه یا پایان نوشته در نامه های اداری


نوشته های اداری هریک به گونه ای پایان می یابند ، اما مطالب پایانی اغلب نامه ها تاکید و تشویق و ترغیب به انجام درخواست و یا سرعت بخشیدن به آن است. صراحت دراعلام موضوع مورد درخواست دراین بخش ، مخاطب را به تصمیم گیری صحیح هدایت می کند.


 


نمونه متنی نتیجه یا پایان نوشته برای نامه های اداری


*خواهشمند است دستورفرمایید اقدام لازم انجام گیرد.


*با توجه به مطالب فوق انتظارمی رود همکاران محترم دراجرای مفاد بخشنامه مذکوردقت لازم را داشته باشند.


*از داوطلبان خواهشمند است مدارک لازم را تا آخروقت اداری ۳۰/۸/۹۵ به دبیرخانه سازمان تسلیم و رسید دریافت نمایند.


 


نکاتی در باب نوشتن نامه انگلیسی:


نامه اداری باید در یک طرف صفحه نوشته شوند ونباید در حاشیه آن ها چیزی نوشت.


 


متن نامه باید با نهایت دقت در صحت مطالب تهیه شود.


متن نامه باید شایسته فرد گیرنده باشد و پست و مقام شغلی و سازمانی فرد گیرنده باید در نظر گرفته شود.


در نامه نگاری انگلیسی باید شیوایی سخن و روانی مطلب نیز در نظر گرفته شود و از لغات قدیمی و نامانوس نباید استفاده شود.


از حشو (به کار بردن واژه هایی که هم معنی هستند) خودداری شود.


در نامه های رسمی به هیچ وجه نباید از کلمات و جملات عامیانه استفاده کرد.


از نشانه های قراردادی (ویرگول, نقطه و …) باید درست و به جا استفاده کرد.


در مکاتبات خارجی باید از استفاده کردن جملات توهین آمیز, تهدید آمیز و مشکل آفرین خودداری کرد.


نامه های اداری ترجیحا باید در کاغذ های بزرگ نوشته شود تا امکان ارجاع و حاشیه نویسی داشته باشد.


نامه حدالامکان باید تایپ شود یا حد اقل با خط خوانا نوشته شود.


سلسله مراتب باید رعایت شود, مثلا اگر می خواهیم برای اداره ای نامه بنویسیم اولین نفر باید مدیریت مکان مورد نظر باشد.عدم رعایت سلسله مراتب باعث توهین به پایینی ها می شود.


اگر مخاطب نامه را نمی شناسیم نامه را باید با یک عنوان کلی بنویسیم. در هر اداره یک سیستم تفکیک نامه وجود دارد که باعث ارسال نامه به مکان مورد نظر می شود.


اگر نامه به وسیله اینترنت مکاتبه شود:


               الف) از رنگ های ملایم(مثل آبی) استفاده شود


                 ب)تایپ همه نامه با فونت بزرگ یک نوع توهین محسوب می شود


                 ج) ارسال تعداد زیادی ایمیل انگلیسی برای یک مکان کار درستی نیست

نامه نگاری انگلیسی www.mohajersara.org

بخش 1

سر آغاز
تاپیکهای مختلفی در این سایت برای نامه نگاری ایجاد شده است ولی هیچکدام از آنها جامع نیست و فقط نامه نگاری با مجموعه خاصی مثل سفارت یا KCC یا به مناسبت خاصی مثل کارنت شدن و موارد مشابه را در بر می گیرد.
این بخش را بدین منظور ایجاد می کنیم تا علاوه بر آموزش نامه نگاری در زبان انگلیسی، مکانی باشد برای تبادل نظر و مشارکت سایر دوستان.
دوستان بسیاری هستند که گاهی پیش می آید نیاز به نامه نگاری خارجی از الگوهای موجود در سایت پیدا می کنند و به علت عدم آشنایی به نامه نگاری انگلیسی و عدم دسترسی به منبع به مشکل برمی خورند. 
لذا این مکان برای مطرح کردن هرنوع نامه نگاری انگلیسی مناسب است. و دوستانی که تجربه ای در این زمینه دارند می توانند در پیشبرد آموزش و ارائه الگوهای آماده سهیم باشند.

کلیات
نامه انگلیسی که می نویسیم نشان دهنده شخصیت ماست. همانطور که صحبت کردن می تواند تاثیر متفاوتی در شنونده ایجاد کند نوشتن نیز تاثیرهای متفاوتی دارد. یک نامه خوب می تواند یک برداشت خوب از نویسنده آن القا کند و برعکس آن هم صادق است.
همه ما از زمان شروع پروسه درخواست ویزا به نامه نگاری انگلیسی نیاز خواهیم داشت. این نیاز پس از مهاجرت پر رنگ تر شده و در روند زندگی حرفه ای ما تاثیر خواهد گذاشت. اگر ما بتوانیم یک نامه خوب برای درخواست شغلی بنویسیم مسلما موقعیت بهتری از آن خواهیم داشت که با یک نامه بد موقعیت شغلی مورد علاقه خود را از دست بدهیم و یا اصلا به دلیل ترس از نامه نگاری بسیاری از موقعیت ها را از دست بدهیم.
سبک نامه نگاری در جمله بندی و نگارش در انگلیسی با نامه نگاری فارسی متفاوت است. اما کلیات آنها مشابه است.
در این نوشتار و نوشتارهای پس از این فقط به نامه نگاری انگلیسی و شغلی خواهیم پرداخت.

عمومی
- نامه های اداری و شغلی باید دارای ظاهری مرتب و با رعایت قواعد نگارش باشد.
- نوشته ها کوتاه و رسا باشد و از نوشتن جمله های طولانی پرهیز شود.
- در صورت طولانی بودن جمله به جمله های کوتاه تر شکسته شود.
- نامه رسمی یک شاهکار ادبی یا یک نامه هیجان آور نیست. نامه رسمی باید ساده، مرتب و قابل فهم باشد.

ایمیل
- برای ارسال ایمیل انگلیسی از یک ایمیل معتبر استفاده شود.
- نام ایمیل بهتر است شامل نام و نام خانوادگی فرستنده باشد و هرگز از ایمیلی که شناسه آن القا کننده مفاهیم نامناسب است استفاده نشود.
- ایمیلی که با آن به نامه نگاری شغلی یا اداری می پردازیم جدا از ایمیلهای معمول ما باشد تا در صورت دریافت پاسخ در میان انبوه ایمیلهای رسیده گم نشود و بتوان در صورت لزوم پاسخ به موقع را ارسال نمود.
- از تغییر فونت و رنگ نوشته ها پرهیز شود و کلمات پر رنگ یا زیر خط دار یا رنگی نشود.
- از استفاده از امضاهای تبلیغاتی و یا شعر و شعار در امضا و یا در ابتدا یا انتهای ایمیل های شخصی خودداری شود.
- از تاکید بیش از حد بر روی موضوعی که حتی برای شما خیلی مهم است؛ خودداری شود.
- در صورت طولانی شدن نامه موضوع اصلی را به صورت خلاصه در متن ایمیل و کل متن را به صورت فایل پیوست کنید.
- رزومه حتما پیوست شود و متن خلاصه ای در اصل ایمیل نوشته شود.


کلمات
- از استفاده از کلمات محاوره ای و نامانوس خودداری شود.
- از استفاده از کلمات ادبی و سنگین خودداری شود.
- از استفاده از کلمات چاپلوسانه و رنگ و لعاب دار خودداری شود.
- از افعال مجهول تا حد ممکن استفاده نشود.


شروع نامه
- در صورتی که دریافت کننده نامه را کاملا می شناسید باید علاوه بر نام عنوان او را هم ذکر کنید
Dear Mr. President Obama
- در صورتی که نام او را می دانید اما عنوانش را نمی دانید نام او را در ایمیل تجاری ذکر کنید. این در صورتی است که شما نامه ای دریافت کرده و وی نام خود را در آنجا ذکر کرده باشد و شما در پاسخ به آن نامه بسیار بهتر است که نام او را بنویسید.

Dear Mr. Smith
Dear Mrs. Johnson
Dear Miss Brown
- در صورتی که نام و نام خانوادگی فرد را می دانید و جنسیت او را نمی دانید، نام و نام خانوادگی او را بعد از Dear بنویسید:
Dear Ashley Johnson
- در صورتی که نام دریافت کننده را نمی دانید و مطمئن هستید که دریافت کننده آقا می باشد از Dear Sir و در صورتی که مطمئن هستید دریافت کننده خانم می باشد از Dear Madam در مکاتبات انگلیسی  استفاده کنید.
- در صورتی که نمی دانید که دریافت کننده خانم یا آقا می باشد از فرم زیر استفاده کنید:
Dear Sir/Madam
Dear Sir or Madam
مواردی که در شروع نامه های اداری و شغلی و رسمی نباید استفاده شود.
- هرگز از نام کوچک به تنهایی استفاده نکنید.
- از Dear Miss, یا Dear Mrs, بدون نام هرگز استفاده نکنید.
- از My Dear هرگز استفاده نکنید.

ادامه دارد...

متن انگلیسی گواهی اشتغال بکار جهت ارائه به سفارت کشورهای مختلف http://amirtravel.ir

متن انگلیسی گواهی اشتغال بکار جهت ارائه به سفارت کشورهای مختلف


متن انگلیسی گواهی اشتغال بکار زیر را برحسب اطلاعات مورد نیاز تکمیل فرمایید و روی سربرگ رسمی شرکت خود چاپ نموده و به امضاء و مهر شرکت رسانده و به سفارت مورد نظر ارائه دهید.

این گواهی نیازی به ترجمه رسمی نخواهد داشت.

TO: ………..Country Name………… EMBASSY, TEHRAN, VISA DEPARTMENT

 

To whom it may concern

Dear Sir/Madam

This is to certify that ‘Mr. / Mrs. ………NAME………..’ , Holder of Passport #……….Passport Number………, has been working in ………Company Name……….. as a ………Occupation……… since ……Start Date………. with ………Salary……… IRR monthly income .He / She is authorized to take his / her vacations for ….. Number of days…. days from …….Start Date….. to ……End Date….. and return to work after.

 

Sincerely Yours.

                                                                                                                                            (Company Name & person in Charge)   Sign and Seal  

جهت اطلاعات بیشتر در مورد سفارتخانه ها  روی این لینک کلیک نمایید.

ضمنا جهت متن فارسی مکاتبات خارجی نیز می توانید از نمونه زیر استفاده نمایید:

به کنسولگری سفارت …… نام کشور ……. در ایران

با احترام

بدین وسیله گواهی می شود آقای/خانم ………………. نام و نام خانوادگی …………….، دارنده گذرنامه به شماره …………… شماره پاسپورت ………، از تاریخ ……….. تاریخ شروع بکار ……………. تاکنون بعنوان ……………….. سمت ………………. با حقوق ماهیانه …………….. میزان حقوق ………… ریال، در این شرکت مشغول بکار هستند. به ایشان اجازه داده می شود جهت استفاده از مرخصی های خود بمدت ………… تعداد روز ………….. از تاریخ ……… تاریخ شروع مسافرت ……… لغایت …………….تاریخ اتمام مسافرت …………. به مسافرت رفته و بعد از تاریخ مذکور به سرکار خویش باز گردند.

با تشکر

نام مدیر و تاریخ

مهر و امضاء

منظور از سربرگ رسمی شرکت ها، برگه چاپ شده ایست که محتوی نام شرکت و آدرس و شماره تلفن تماس آن باشد. بدیهی است سربرگ چاپ شده توسط پرینتر قابل قبول نخواهد بود. زبان سربرگ زیاد مهم نیست اما برای متن انگلیسی گواهی اشتغال به کار به سفارت ، اگر نامه انگلیسی باشد بهتر است.



    1. اگر نامه اشتغال بکارتان را انگلیسی تنظیم کنید احتیاجی به ترجمه ندارد، اگر سربرگ شرکتا انگلیسی باشد هم بهتر است اگر نه هم مشکلی نیست

  1. درود
    نامه فارسی برای گواهی اشتغال به کار برای سفارت هلند باید به چه شکلی باشد
    میشه رهنمود بفرمایید

    1. نامه فارسی نیز مانند مکاتبات انگلیسی باید شامل نام، شماره پاسپورت، سمت ، حقوق ماهانه و تاریخ استخدام باشد و می بایست ترجمه شود ( اینکه مهر وزارت امور خارجه میخواهد یا خیر بسته به سفارت ها متفاوت است)

  2. سلام در نامه اشتغال به کار ،ادرس و شماره تلفن و وبسایت موسسه یا شرکت مربوطه باید انتهای نامه نوشته شود یعنی بعد از نام و امضای و مهر مدیرعامل یا قیل از آن ممنون میشم راهنمایی کنید


  3. سلام
    این درسته که میگن به شینگن اولی ها ویزا نمی دهند؟
    بنده مقالم قبول شده و دعوتنامه جهت ارائه مقاله در کنفرانس دارم. دانشجوی کارشناسی ارشد یکی از دانشگاه های مطرح تهران هستم و 6 سال هم سابقه بیمه دارم. ( گواهی اشتغال به تحصیل از دانشگاه و گواهی اشتغال به کار از محل کار دارم)
    سند ملکی به اسمم هست. منتهی 24 ساله و مجردم و سابقه سفر خارجی نداشتم.
    به نظرتون شانسی برای ویزا دارم از ایتالیا؟


کتاب «نامه نگاری در زبان انگلیسیaftab.cc


یکی از درس‌های خوب رشته مترجمی زبان که به درد افرادی که می‌خواهند یک ایمیل یا نامه انگلیسی بنویسند می‌خورد، کتاب «نامه نگاری به زبان انگلیسی» دانشگاه پیام نور است.

اگر مثلاً در انجمن‌های خارجی فعالیت می‌کنید یا مکاتبه با مکاتبه با شرکت‌های خارجی  دارید و نمی‌دانید چه جملاتی انتخاب کنید، این کتاب علاوه بر معرفی انواع نامه انگلیسی  و استایل و اجزای هر کدام، مملو از نمونه‌جمله برای کارهای مختلف است.

مثلاً نمی‌دانید انتهای نامه‌تان (که به آن، بخش Closing گفته می‌شود) را چطور تمام کنید؟ این کتاب نمونه‌های مختلفی برای Closing در انواع نامه از دوستانه بگیرید تا کاملاً رسمی معرفی می‌کند. یا مثلاً نمی‌دانید طرف مقابل را چطور صدا کنید؟ اگر بنویسید Mr.‎ Hasani درست است یا Mr Hasani ؟ یا اگر بخواهید به دوستتان تبریک یا تسلیت بگویید باید چه اصطلاحاتی استفاده کنید؟ یا مثلاً در نوشتن رزومه یا معرفی‌نامه چه نکاتی را باید رعایت کنید؟ و خیلی نکات جالب دیگر که من خودم آنقدر لذت بردم که گفتم حتماً اینجا معرفی کنم.



هر چند پیشنهاد می‌کنم کتاب را بخرید و بخوانید، اما اگر خلاصه‌ای از کتاب را خواستید، از طریق لینک زیر دانلود و مطالعه کنید:

دانلود جزوه نامه نگاری

نکات مهم درس نامه‌نگاری: سبک نوشتن، نامه های رسمی، دعوتنامه، نامه‌های تشکر به زبان انگلیسی ، نامه تحقیق، تحصیل در دانشگاه، معرفی‌نامه، نامه‌های تبریک، نامه‌های تسلیت، نامه‌های مکاتبه‌ای، نامه‌های اداری انگلیسی ، نامه‌های سفارشات...

موفق باشید؛