جایگاه صادرات عطر در بازارهای دنیا

عطر یکی از مهمترین و پردرآمدترین محصولات حوزه آرایشی و بهداشتی است. این محصول بر خلاف گروه بزرگی از لوازم آرایشی و بهداشتی بدون جنیست است و هر کسی به شکلی با استفاده از عطر درگیر میشود. تقاضای بالای عطر در دنیا برای برندهای معتبر حتی رو به فزونی نیز هست. پس بازار عطر تقریبا در تمام دنیا بازار گرم و پرطرفداری است. و تجارت عطر میتواند چه در داخل کشور و چه در بازارهای بین المللی در حکم واردات و صادرات بسیار سودده و پردرآمد باشد. در این مطلب صادرات عطر را از چند جهت بررسی میکنیم:


۱.صادرات عطر:

صادرات عطر در جهان هر ساله با رشد مواجه است. آسیای شرقی، آسیای جنوب شرقی،‌ خاورمیانه،‌ شمال آفریقا، اروپا و آمریکا هر کدام به تنهایی از بازارهای مهم منطقه ای عطر هستند. فرانسه خودش به عنوان مهد کشورها در عطرسازی شناخته میشود. برندهایی مانند دیور، شنل، گرلن و ... از برندهای معروف عطرسازی هستند که در تمام جهان شناخته شده اندو به تمام مناطق اصلی عطرسازی صادر شده اند. 

از بازارهای دیگر جذاب عطرسازی منطقه خاورمیانه است که مردم آن از دیرباز علاقه مند به حوزه ی عطر و ادکلن بوده اند. چه کشورهای عربی و چه ایران همه از مصرف کنندگان دائمی عطر و ادکلن هستند. اگرچه سلیقه ی بویایی مردم ایران و اعراب کاملا متفاوت است.


مطالعه مرتبط : معرفی پنجاه نمایشگاه برتر عراق


۲.بسته بندی عطر در صادرات:

به طور کلی عطر صادراتی باید با بسته بندی محکم و البته شیک باشدتا هم در طی حمل و نقل آسیب نبیند و هم مورد پسند قرار بگیرد و بازار خودش را پیدا کند. در طی حمل و نقل احتمال آسیب دیدن بار حتما وجود دارد و باید از ابتدا موارد احتمالی را برای آن در نظر بگیرید.


۳.بازارهای هدف صادراتی:

شاید بشود گفت همین خاورمیانه عجیب و غریبی که در آن زندگی میکنیم یکی از بهترین و شاید اصلا بهترین بازار صادراتی دنیا می باشد. تمایل به مصرف عطر و ادکلن نسبت به مناطق دیگر دنیا بسیار بالاست. سلایق بویایی کاملا متفاوتی در این منطقه وجود دارند. از نظر مالی افراد از صفر تاصد درین منطقه زندگی میکنند. پس کافی است که بازار خودتان را پیدا کنید. کشورهای حوزه خلیج فارس یکی از واردکنندگان اصلی عطر از کشورهای دیگر به خصوص اروپا میباشند.


۴.کشورهای اصلی صادرکننده و واردکننده عطر در دنیا :

کشورهای اصلی صادرکننده عطر در دنیا فرانسه، ایتالیا، اسپانیا و امارات متحده عربی هستند. واردکنندگان اصلی عطر ایالات متحده آمریکا، آلمان و انگلستان و البته چین هستند. 


۵. چالش های صادرات عطر :

۱. از آنجا که عطر حاوی الکل است،‌از مواد خطرناک در حمل و نقل به شمار می آید و نیازمند رعایت قوانین خاصی است. پس حمل و نقل آن کمی از سایر مواد خطرناک تر است و احتمالا هزینه بر تر است.

۲. سلایق بویایی مانند هر ترند دیگری در دنیا در حال تغییر است و شاید حتی در مواردی فصل به فصل و سال به سال تغییر کند. پس با تغییر مدام ترندهای بویایی، محبوبیت عطرها نیز مدام در حال تغییر است.


۶.نقش امارات در صنعت عطر :

دبی به عنوان یکی از مراکز تجاری و بازرگانی اصلی منطقه، میزبان رویدادهای بزرگی در حوزه عطر و زیبایی است که یکی از پرترافیک ترین رویدادهای عطرسازی و به طور کلی زیبایی است. Beautyworld Middle East یکی از بهترین رویدادها برای شناخت بازار عطر در منطقه است که بسیاری از برندهای معتبر منطقه و جهان در آن شرکت میکنند.  همچنین وجود بازارهای آزاد تجاری مانند جبلعلی بستر مناسبی برای کشورها فراهم کرده و  روابط تجاری به شدت تسهیل شده است. 

مطالعه مرتبط : صادرات عطرهای هدیه به عراق  


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.