چگونه یک نامه انگلیسی بنویسیم؟ forums.weare.ir

رعایت طرح بندی نامه های انگلیسی اوّلین گام در نوشتن یک نامه انگلیسی است. طرح بندی منظم و صحیح تاثیر زیادی برخواننده نامه دارد.

فرقی نمی کند نامه رسمی و یا غیر رسمی  دوستانه باشد، همه انواع نامه قسمت های زیر را دارند:

 

عنوان یا سرنامه


آدرس گیرنده (این قسمت بیشتر برای نامه های رسمی کاربرد دارد )


سلام اوّل نامه


متن نامه


ختم مودبانه نامه


امضای نویسنده


پی نوشت


عنوان یا سرنامه

 

عنوان نامه معمولا شامل آدرس نویسنده و تاریخ است به عبارت دیگر در این قسمت آدرس بازگشت نامه نوشته می شود ، و در بالای

 

 

صفحه ی اوّل در نامه نگاری انگلیسی آدرس در سمت راست نوشته می شود.اگر نامه آدرس گیرنده نداشته باشد ، بعضی ها ترجیح می دهند سرنامه را در بالا گوشه

 

سمت چپ بنویسند. دقت کنید که نام نویسنده در نباید در این قسمت نوشته شود.

 

 

 

 

مثال هایی از سرنامه یا عنوان نامه :

 

895 North Main Street Bowling Green, OH 43402 February 16, 1994

 

26 Imam Khomeini St.

 

 

P.O.Box 1234

 

Tehran,Iran

 

March 11 , 1988

آدرس گیرنده ( برای نامه های رسمی )

آدرس گیرنده در بالا سمت چپ نوشته می شود . در این قسمت ابتدا

نام گیرنده نامه

سپس نام

قسمت یا بخشی از آن شرکت

که نامه به آن

 

فرستاده شده ،سپس

نام سازمان

مورد نظر و

آدرس پستی

گیرنده نامه نوشته می شود. مثال هایی برای این قسمت :

 

Ms. Maria Reinaldo

Customer Relations

Ohio Telephone Company

133 Buckley Street

Columbus, OH 43217

Mr. Reza Athari

Manager

Melli Bank

67 Piroozi Avenue

Shiraz

سلام اوّل نامه

 

 

این قسمت یک نوع سلام و احوالپرسی است با کسی که برای او ایمیل انگلیسی می نویسیم.و معادل " سلام " یا "حالت چه طوره " در مکالمات روزمره

است.این قسمت دو خط بالاتر از متن اصلی نامه قرار می گیرد.در نامه های

غیررسمی

بعد از سلام اوّل نامه ویرگول به کار می بریم، ودر

نامه های رسمی

دو نقطه به کار می بریم :

- Dear Mohammad

,

- Dear Dr. Moradi

:

انتخاب "سلام اوّل نامه" مناسب بسیار مهم است؛ چون علاوه بر این که محترمانه است به شما این اطمینان را می دهد که گیرنده نامه با دقت

بیشتری نامه شما را خواهد خواند. مثال:

- Dear sirs :..................( مناسب برای یک شرکت )

- Dear sir : ............................ ( به مردی که نام او را نمی دانید )

- Dear Madam : ................... ( به زنی که نامش را نمی دانید )

- Dear Mr. Athari :..................( به مرد )

- Dear Mrs. Behboudi : .......( به خانمی که ازدواج کرده )

- Dear Miss Behboudi :...... ( برای خانمی که ازدواج نکرده به کارمی بریم )

- Dear Ms. Behboudi :........ ( به خانمی که نمی دانیم ازدواج کرده است یا مجرد است )

- Dear Ali : .............................( برای مخاطب قرار دادن یک دوست یا کسی که می شناسید )

متن نامه

 

 

متن نامه دو خط پایین تر از "سلام اوّل نامه" شروع می شود .مطالب نامه را در این قسمت بنویسید.این قسمت خود به سه قسمت آغاز ، میانه

و پایان تقسیم می شود که در قسمت های بعدی مفصل تر توضیح خواهیم داد.

ختم مودبانه نامه

این قسمت در نامه های تجاری انگلیسی با هم تفاوت دارد ، ولی در همه این ها حرف اوّل این قسمت با حروف بزرگ انگلیسی

نوشته می شود و بعد از آن ویرگول می آید.(در همه انواع رسمی و غیر رسمی).این قسمت را به سه گروه رسمی ، خیلی رسمی و غیر

رسمی تقسیم بندی می شود :

غیر رسمی یا دوستانه :

 

 

- Sincerely,

- Sincerely your,

- Best wishes,

- Cordially,

- Regards,

- ( All my ) Love,

- Best regards,

- Fondly,

- Your friend,

- Your mother,

 

موقعیت های رسمی مانند : موسسه ها ، سازمان ها ، انجمن ها و شرکت ها :

 

 

- Very truly your,

- Yours truly,

- Yours very truly,

 

- Very cordially yours,

- Very sincerely yours,

- yours faithfully,

موقعیت های خیلی رسمی مانند : روابط دیپلماسی ، دینی

 

 

- Respectfully yours,

- Respectfully,

نکته مهم :

 

 

بین آغاز نامه و ختم مودبانه آن باید هماهنگی باشد مثلا :

- Dear sirs/sir/Madam ..........................= yours faithfully,

- Dear Mr./Mrs./Miss/Ms. Athari ...........= Very sincerely,

- Dear Ali/aunt/uncle/mother ...............= Best wishes,

امضای نویسنده

 

 

امضا در نامه های غیر رسمی انگلیسی

( نامه به دوستان ، خانواده یا خویشاوندان ) شامل نام یا نام و نام خانوادگی است. بهتر است در این

 

گونه نامه ها نام یا نام خانوادگی دست نویس باشد :

emza.png


 

امضا در مکاتبات انگلیسی :

در این گونه نامه ها بین "نام یا عنوان" و "ختم مودبانه" به اندازه چهار خط فاصله است و امضا کننده در

 

این فضای خالی با دست امضا می کند.مثال :

 

 

 

signature3.jpg


 

عناوین شغل ها بعد از نام می آید :

 

 

پیدا کردن خریداران خارجی mahancompany

پیدا کردن خریداران خارجی


چگونه یک خریدار برای محصولات خود پیدا کنیم؟

برای بسیاری از کسب و کار ها یافتن یک خریدار خارجی بالقوه کاری بسیار دشوار است . این موضوع ناشی از نداشتن ارتباطات و عدم آشنایی با روش های جذب مشتری خارجی می باشد.


در آخرین تحقیق میدانی که در سال 1397 از مدیران عالی کسب و کارها  و مدیران فروش انجام شد 67 درصد از انها مشکلات کسب و کارها در زمینه صادرات را بازاریابی و مشتری یابی خارجی ذکر کرده اند. مدیران کسب و کارها برای توسعه واحد برون مرزی خود و پیدا کردن خریداران خارجی خود نیازمند استفاده از تیمی متخصص جهت بازاریابی هستند.


یافته های این تحقیق نشان می دهد 72 درصد از هزینه های صورت گرفته به دلیل عدم آشنایی با خریداران محصولات در بازار هدف و عدم تطبیق روش اجرایی با استراتژی مناسب به هدر رفته است. ما در این مقاله روش های موجود برای پیدا کردن خریداران خارجی را به شکلی ساده مطرح کرده ایم. شما می توانید بر اساس استراتژی کسب و کار خود یک یا چند روش را انتخاب و شروع به بازاریابی کنید .


روش های پیدا کردن خریداران خارجی

ما روش های بازاریابی را برای درک بهتر شما خوانندگان به دو بخش سنتی و دیجیتالی طبقه بندی می کنیم. همانطور که می توان حدس زد روش های دیجیتالی نسبت به روش های سنتی به بودجه کمتری نیاز دارند و با توجه به رشد استفاده از این روش ها , می توانید انتظار بازخورد های بیشتری  را نسبت به سرمایه گذاری خود داشته باشید.


 


روش های سنتی

1- بازاریاب حضوری

یکی از متداول ترین ابزار های بازاریابی استفاده از یک کارشناس و بازاریاب در کشور مورد هدف است. بازاریاب با توجه به تجربه و روش های ایجاد ارتباط کلامی و استایل بازاریابی خود می تواند پیام شما را به شکل صحیحی به مخاطب انتقال دهد. همچنین حضور یک فرد می تواند به مخاطب این پیام را منتقل کند که شما تا چه میزان به مشتریان خود و رفع دغدغه آنان اهمیت می دهید و برای بازاریابی خود تا چه میزان حاضر به سرمایه گذاری هستید.


شما برای داشتن یک بازاریاب نیازمند یک دفتر با متخصصینی برای مدیریت بازاریابان خود هستید این روش مناسب شرکت هایی است که توانایی سرمایه گذاری بالایی را در کشور هدف مورد نظر خود دارند .


اگر شما به دنبال بازاریاب حضوری هستید و امکان ایجاد دفاتر نمایندگی در کشور  مقصد را ندارید می توانید از خدمات بازاریاب حضوری ماهان استفاده کنید.اطلاعات بیشتر


 


2- شرکت در نمایشگاه ها

برای بسیاری از کسب و کار ها شرکت در یک نمایشگاه  بین المللی دستاورد ویژه ای برای ارتباط با شرکت های خارجی به حساب می آید . چرا که شما را قادر می سازد از نزدیک توانایی رقبای خود را مورد بررسی قرار دهید . همچنین شرکت کردن در یک نمایشگاه شما را با مشتریان احتمالی بسیار نزدیک می کند . با توجه به اینکه حضور در یک نمایشگاه معتبر می تواند بازخورد های قابل توجه ای داشته باشد پیشنهاد می شود  این روش را در دستور کار خود قرار دهید.


در تحقیق یاد شده مدیران کسب و کار ها علت دریافت بازخورد های مناسب را  آمادگی های زنجیره تامین , قیمت گذاری مناسب , استفاده از نیروی با تجربه برای پرزنت، مکاتبات بازرگانی و همچنین مزایای رقابتی محصول عنوان کرده اند . بزرگترین چالش این روش بودجه است.با توجه به تحریم های سال 2018 پذیرش شرکت های نمایشگاهی از شرکت های ایرانی بسیار چالش افرین شده است.



3-  دفتر نمایندگی خارجی

برای بسیاری از خریداران در سراسر جهان حضور کالا در کشور مقصد بسیار حیاتی و مهم است. ایجاد یک دفتر نمایندگی در کشور مورد هدف کمک می کند تا اعتماد خریداران را جلب کنید و ریسک موجود را برای خریدار کاهش دهید. البته این روش هزینه های ثابت و جاری بالایی دارد و اصولا به شرکت هایی که محصولات خود را در گذشته صادر کرده و برند را به پایداری رسانده اند پیشنهاد می شود. همچنین بسیاری از فروشگاه های زنجیره ای امتیاز ویژه ای برای تامین کنندگانی که در داخل انبار توزیع دارند در نظر می گیرند و احتمال عقد قرارداد برای چنین تامین کنندگانی نسبت به سایرین بیشتر است.


4- هئیت تجاری

هئیت های تجاری خارجی تشکیل شده از مدیران بنگاه های اقتصادی و مدیران اتاق های بازرگانی و گاها مدیران عالی رتبه سیاسی می باشد و حضور در چنین گروهی امتیازات و ویژگی های فراوانی را به همراه دارد. برای حضور در چنین هیئت هایی نیاز به برنامه ریزی دقیقی وجود دارد . البته برای اثر گذاری بهتر است با شرکت هایی که قصد مذاکره با آنها را دارید از قبل وارد مذاکره شده باشید تا نتایج ملموس تری را دریافت کنید. این روش نسبت به برخی از روش های سنتی دیگر دارای هزینه کمتری است . و بیشتر شامل اخذ ویزا و هزینه تور مسافرتی تجاری و استخدام مترجم می باشد.


 


5- تبلیغات محیطی

حضور در رسانه ها همیشه اثرات و بازخورد های قابل توجه ای را به ارمغان می آورد . از استند ها و بیلبورد های محیطی تا رسانه های تلویزیونی و رادیویی را شامل می شود. بسته به اهداف و استراتژی کسب و کار و طرح صادراتی خود می توانید از چنین روشی استفاده کنید. البته درک اینکه هر یک از روش های تبلیغات محیطی می تواند دستاورد های مختص به هر کشور را داشته باشد . چالش مهم در این روش بودجه مورد نیاز و دسترسی به تیم مدیریتی و طراحی و اجرایی برای ارتباط با تجار خارجی در کشور هدف است.


 

ایسنا تاسیس اتاق بازرگانی خارجی در دمشق

تاسیس اتاق بازرگانی خارجی در دمشق

غلامرضا شافعی

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: ساختمان ۱۱ طبقه اتاق بازرگانی را در شهر دمشق خریداری کردیم و قرار است در استان‌های مختلف تقسیم شود.


به گزارش ایسنا، غلام‌حسین شافعی امروز (پنجشنبه) در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی در اتاق بازرگانی، اظهار کرد: طبق آخرین ارزیابی وزارت کشور از عملکرد شورای گفت‌وگوی کشور، استان خراسان در رده اول قرار گرفته که این موضوع رسالت سنگین‌تری را بر دوش ما خواهد گذاشت.


وی خطاب به استاندار خراسان رضوی گفت: شاید بیش از شش ماه است که مدت حضور نمایندگان بخش خصوصی و تعاونی در شورا پایان یافته و ان‌شاءالله در جلسه آینده اعضای جدید معرفی خواهند شد و رزومه آنان در خدمت شما قرار خواهد گرفت. اعضای جدید سال آینده کار خود را آغاز خواهند کرد.


رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه سفر رئیس‌جمهور به عراق بسیار بی‌بدیل بود، عنوان کرد: مذاکرات خارجی  و توافق‌هایی در آنجا صورت گرفته که انعکاس بین‌المللی بالایی داشته است، همچنین به واسطه تفاهم‌نامه‌ای که در آنجا به امضا رسید، به زودی برای تجار و بازرگانان خارجی مشکل ویزا نخواهیم داشت. موضوع قرارداد طرح‌های ترجیحی که منتهی به تجارت آزاد می‌شود نیز در عراق به انجام رسید و تأسیس شهرک‌های صنعتی مشترک در مناطق نفتی بین المللی عراق نیز انجام شد.


شافعی بیان کرد: در سفر قبلی به سوریه نیز کارهای قابل توجهی انجام شد و باید به بخش خصوصی اطلاع دهم که اتاق بازرگانی، ساختمانی ۱۱ طبقه در شهر دمشق را خریداری کرده و قرار است در استان‌های مختلف تقسیم شود. ما از استان خراسان انتظار داریم که بخش خصوصی و تعاونی در این زمینه پیشرو باشد، جزو اولین نفراتی باشند که یک طبقه را برای تجارت خراسان با کشورهای دیگر در دست بگیرند و فعالیت خود را آغاز کنند و ما نیز اطلاعات کافی را در اختیار آن‌ها قرار خواهیم داد.


وی خاطرنشان کرد: انتخابات اتاق به انجام رسید و میزان مشارکت‌کنندگان در استان خراسان نسبت به سال قبل ۳۰ درصد افزایش داشته که این نشان‌دهنده این موضوع است که در شرکت های نفتی خارجی عراق  امید به آینده وجود دارد. بار سنگینی بر دوش منتخبین این دوره قرار گرفته و باید پاسخ مناسب را به این شور و اشتیاق بدهند، همچنین برای تمام کسانی که آماده فعالیت در اتاق بازرگانی بودند، راه باز است و از کمک آنان استقبال خواهیم کرد.


رئیس اتاق ایران افزود: اینکه قوه قضائیه به این نتیجه رسیده که ۷۰ درصد مشکلات و پرونده‌های قوه‌قضاییه به مشکلات اقتصادی بازمی‌گردد و توسعه اقتصادی توسعه همه جانبه کشور را در بر دارد،ارتباط با تجار خارجی برای ما فرصتی طلایی است. همچنین باید از این اندیشه، فضا و شرایطی که در خراسان ایجاد شده، استفاده کنیم.


وی خطاب به دادستان گفت: بیشتر مدیران آگاه هستند که در شرایط غیرعادی باید تصمیمات غیر عادی گرفته شود اما از سویی به خاطر فضاهایی که در بعضی موارد در ارتباطات خارجی وجود دارد، قدرت جسارت تصمیم‌گیری متقابل از مدیران گرفته می‌شود که با دیدگاه شما می‌توان از این موانع عبور کرد.


ایسنا غول‌های نفتی آینده ایران کدامند؟

غول‌های نفتی آینده ایران کدامند؟

نفت ایران

وزیر نفت که ازهمان ابتدای کار دولت جدید بارها بر ضرورت ایجاد شرکتهای اکتشاف و تولید (شرکتهای E&P ایرانی) تاکید و از خلا فعالیت این شرکتها در صنعت نفت کشور یاد می‌کرد، همچنان بر تقویت این شرکت‌ها تاکید دارد و چندی پیش اعلام کرد شکل‎گیری این شرکت‌ها از سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری نیز بوده است و ایشان حمایت کردند که این شرکت‌ها بدون مالکیت در مخزن، در بهره‌برداری حضور داشته باشند.

به گزارش ایسنا، پنجم آذرماه سال گذشته، شیوه‌نامه تعیین صلاحیت شرکت‌های اکتشاف، توسعه و تولید از میدان‌های نفت و گاز کشور از سوی بیژن زنگنه، وزیر نفت ابلاغ و در آن تصریح شد در شرایط عمومی، ساختار و الگوی قراردادهای جدید بالادستی نفت، پیش‌بینی شده است که افزون بر استفاده حداکثری از ظرفیت‌های سازندگان داخلی برای تامین تجهیزات و کالاهای مورد نیاز پروژه‌ها و نیز بهره‌گیری از ظرفیت‌های پیمانکاران داخلی برای اجرای پروژه‌های نفتی عراق و انجام عملیاتی مانند حفاری و تکمیل چاه‌ها در دریا و خشکی، از اهرم و امکان امضا و اجرای این نوع از قراردادها برای تاسیس و تقویت ظرفیتهای مدیریتی و فناوری کشور برای اجرای پروژه های بزرگ نفتی در حوزه اکتشاف و تولید حداکثر بهره ممکن گرفته شود؛ از این رو تاسیس شرکت‌های E&P در بندهای متعدد شرایط و الگوی جدید قراردادهای نفتی عراق مورد توجه و اهتمام قرار گرفته است.

در نهایت قرار شد این شرکتها در قالب سه سطح مدل ارزیابی شوند که مدل اولیه، مدل غربالگری، مدل دوم، مدل پیش ارزیابی و مدل سوم، مدل ارزیابی است که بر اساس آن، صلاحیت و توانمندی شرکتهای داوطلب در کارگروههای ویژه ای که تعیین شده است، بررسی شده و فهرست نهایی به شرکتهای خارجی معرفی شود.

اعلام اسامی شرکتهای اکتشاف و تولید توسط وزارت نفت

فراخوان شناسایی و ارزیابی شرکتهای ایرانی متقاضی فعالیت در حوزه اکتشاف و تولید ٢٨ اردیبهشت ماه امسال اعلام شد و در اواسط تیرماه وزارت نفت پس از ارزیابی شرکتهای متقاضی برای فعالیت در قالب شرکتهای اکتشاف و تولید (E&P)، هشت شرکت را به عنوان شرکتهای ایرانی صاحب صلاحیت در این حوزه تعیین و معرفی کرد.

پتروپارس، مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC)، انرژی دانا، توسعه پتروایران، گروه مپنا (شرکت نفت و گاز مپنا)، قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (شرکت مدیریت طرحهای صنعتی ایران) و ستاد اجرایی فرمان امام (ره) (شرکت توسعه نفت و گاز پرشیا)، شرکتهایی بودند که به گفته محمدرضا مقدم، معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری و سرپرست معاونت امور مهندسی وزارت نفترتوانستند از بین ۳۷ شرکت حدنصابهای لازم را در ارزیابیهای صورت گرفته کسب کنند.

مقدم مجددا در اواخر هفته گذشته ضمن معرفی سه شرکت دیگر به نام های سرمایه گذاری غدیر، شرکت گسترش انرژی پاسارگاد و شرکت پتروگوهر فراساحل کیش اظهار کرد در ماده چهار مدل جدید قراردادی صنعت نفت ایران بر انتقال و ارتقای فناوری در حوزه عملیات بالادستی نفت و اجرای طرحهای بزرگ و توانمندسازی شرکتهای ایرانی برای اجرای پروژه های بزرگ داخلی و نیز حضور در بازارهای منطقه ای و بین المللی تاکید شده است که به این منظور، در هر قرارداد بر براساس شرایط، شرکتهای صاحب صلاحیت ایرانی با تایید کارفرما، به عنوان شریک شرکت یا شرکت‌های معتبر نفتی خارجی حضور دارند و با حضور در فرآیند اجرای قرارداد، امکان انتقال و توسعه دانش فنی و مهارت‌های مدیریتی و مهندسی مخزن به آنها میسر می شود.

غول‌های آینده نفتی ایران کدامند؟

بررسی سوابق اجرایی شرکتهای ایرانی تأیید صلاحیت شده به عنوان شرکت های E & P نشان می دهد که این شرکتها در سه فاکتور تأمین مالی، مطالعات پایه و تکمیلی، و همچنین مدیریت کلان پروژه تجاربی دارند که اکثر قریب به اتفاق این تجارب با موفقیت به انجام رسیده است.

پتروپارس

شرکت پتروپارس یکی از شرکت های اکتشاف و تولید بود که صلاحیت آن توسط وزارت نفت تایید شد. این شرکت همزمان با توسعه اولین فاز پارس جنوبی و با هدف ارتقا و بهره‌گیری از توان و تجربه پیمانکاران داخلی و انتقال دانش مدیریت پروژه و فناوری روز دنیا به داخل کشور، در تاریخ  ۷ بهمن ۱۳۷۶ تاسیس شد و در حال حاضر ۱۰۰%  سهام این شرکت متعلق به شرکت نیکو(NICO) از شرکت‌های وابسته به شرکت ملی نفت ایران (NIOC) است.  

شرکت مهندسی و ساختمان صنایع نفت

مهندسی و ساختمان صنایع نفت (OIEC)شرکت دیگری است که برای اکتشاف و تولید مورد تایید وزارت نفت قرار گرفت. شرکت ملی مهندسی و ساختمان نفت ایران، عهده دار اجرای کلیه طرح های زیر بنایی در بخش پایین دستی صنعت نفت اعم از پالایشی، ذخیره سازی و انتقال و توزیع نفت خام و فرآورده های نفتی در سراسرکشور است.فعالیت این شرکت از سال های گذشته، با طراحی و احداث انبارهای نفت و جایگاه های فروش مواد نفتی آغاز شد و با ایجاد پالایشگاه اول تهران و خطوط لوله سراسری نفت و گاز در طول سال های دهه ۱۳۴۰ با عنوان مدیریت طرحهای مخصوص  درشرکت ملی نفت ایران تداوم یافت.

شرکت انرژی دانا

شرکت انرژی دانا که یک شرکت سرمایه‌گذاری خصوصی، در بخش بالادستی نفت و گاز است، که در سال ۱۳۷۸ تأسیس شده و  در زمینه اکتشاف، توسعه و استخراج نفت خام و گاز طبیعی فعالیت می‌کند.انرژی دانا که از شرکت های مورد تایید وزارت نفت برای اکتشاف و تولید است در سال‌های گذشته، با به کارگیری تجهیزات روز دنیا، به جمع اپراتورهای حفاری فراساحلی به ایران وارد شده است.

شرکت توسعه پتروایران

شرکت توسعه پتروایران، شرکت دیگری است که توسط وزارت نفت برای اکتشاف و تولید مورد تایید قرار گرفت. این شرکت، شرکت خدمات نفت و گاز ایرانی است، که در زمینه اکتشاف و توسعه میادین نفت و گاز، ارائه خدمات سرچاهی و حفاری، تأمین کالا و احداث خطوط لوله انتقال نفت و گاز در مناطق خشکی و دریایی، فعالیت می‌کند. پتروایران، یک شرکت تابعه از شرکت نیکو است که از شرکت‌های فرعی شرکت ملی نفت ایران به‌شمار می‌آید.

شرکت نفت و گاز مپنا

از دیگر شرکت های دارای صلاحیت در زمینه اکتشاف و تولید شرکت نفت و گاز مپنا است که از سال ۱۳۸۶ فعالیت‌های رسمی خود را آغاز کرد. گروه مپنا که یک مجموعۀ دانش‌بنیان محسوب می‌شود. در دو دهۀ گذشته و به تناسبِ توسعۀ کسب‌وکارهای جدید، گروه مپنا از پنج بخش اصلی و ۴۱ شرکت زیرمجموعه برخوردار شده است. به موازات توسعۀ شرکت‌های فعال در صنعت برق و نیرو، یا صنعت حمل و نقل ریلی، هم‌اکنون تعدادی از شرکت‌های زیرمجموعۀ گروه مپنا به صورت تخصصی در حوزۀ نفت و گاز فعالیت دارند .

مشارکت در توسعه فاز ۱۳ میدان گازی پارس جنوبی، توسعه فاز ۱۴ میدان گازی پارس جنوبی، توسعه پالایشگاه اصفهان، توسعه فاز ۱۵ و ۱۶ میدان گازی پارس جنوبی، توسعه پالایشگاه فاز ۱۹ پارس جنوبی، شرکتهای نفتی بین المللی عراق تامین و ساخت توربوکمپرسورهای فازهای ۲۲-۲۴ پارس جنوبی، تأمین ۱۰۰ واحد توربوکمپرسور برای خطوط انتقال گاز سراسری و حفاری مناطق نفت‌خیز جنوب – تامین دو دستگاه دکل حفاری نوع HP ۲۰۰۰ جهت عملیات حفاری در میادین نفتی از سوابق اجرایی گروه مپنا در حوزه نفت و گاز است.

قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا

قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا که در سال ۱۳۶۸ توسط سپاه ، بر مبنای اصل ۱۴۷ قانون اساسی و در راستای اوامر رهبر معظم انقلاب تاسیس شد نیز جزو شرکت های مورد تایید وزارت نفت برای اکتشاف و تولید است.

مشارکت در پروژه های احداث ایستگاه جدید تزریق گاز گچساران، طراحی نهایی عملیات برداشت داده های لرزه نگاری سه بعدی میدان نفتی بند کرخه، اجرای عملیات لرزه نگاری در منطقه میدان نفتی آزادگان شمال، انجام عملیات لرزه نگاری سه بعدی تیماب - چنگوله، پروژه پالایشگاهی فاز های ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی (عسلویه)، احداث تاسیسات آبگیر مجتمع پتروشیمی کاویان، احداث تاسیسات آبگیر مجتمع اوره و آمونیاک پتروشیمی پردیس، تلمبه خانه شهید چمران اهواز، تلمبه خانه های جدید نفت خام ری – تبریز و ساخت و نصب مجتمع الفین پنجم عسلویه بخشی از سوابق اجرایی قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا (ص) است.

شرکت مدیریت طرحهای صنعتی ایران

سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (شرکت مدیریت طرحهای صنعتی ایران) شرکت دیگر تایید شده برای اکتشاف و تولید است که  در سال ۱۳۵۱  تحت عنوان "شرکت خانه‌سازی تبریز" با هدف احداث بناهای مسکونی تاسیس شد. در سال ۱۳۶۶ بر اساس تصمیمات اتخاد شده توسط صاحبان سهام زمینه های فعالیت های شرکت از محدوده فعالیتهای ساختمانی فراتر رفته و به شرکت IPMI به عنوان پیمانکارعمومی(GC) تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (IDRO) که صددرصد سهام شرکت به آن تعلق دارد، تغییر نام یافت. در حال حاضر فعالیت اصلی شرکت در زمینه‌های انرژی نظیر نفت، گاز، پتروشیمی و پروژه‌های نیروگاهی است.

شرکت توسعه نفت و گاز پرشیا

ستاد اجرایی فرمان امام (ره) (شرکت توسعه نفت و گاز پرشیا)، که در ۳۱ مرداد ۱۳۸۴ به شماره ۲۵۲۹۲۵ در اداره کل ثبت شرکتها و موسسات غیرتجاری استان تهران با شخصیت حقوقی سهامی خاص به ثبت رسیده از شرکت دیگر دارای صلاحیت اکتشاف و تولید است که توسط وزارت نفت معرفی شد. در ۲۹ تیرماه ۱۳۸۹  مالکیت ۱۰۰ درصد سهام شرکت، به هلدینگ گروه توسعه انرژی تدبیر از زیرمجموعه های گروه اقتصادی تدبیر منتقل شد .این شرکت با هدف انجام فعالیت های پایین دستی و بالادستی نفت و گاز از قبیل اکتشاف، حفاری، ذخیره سازی گاز، توسعه میادین نفتی عراق بصورت EPC، ایجاد پیمانکاری پالایشگاه و صنایع نفت و گاز و پتروشیمی تاسیس شد.

شرکت سرمایه گذاری غدیر

شرکت دیگر دارای صلاحیت تولید و اکتشاف، شرکت سرمایه گذاری غدیر است که در سال ۱۳۷۰ با نام اولیه شرکت سرمایه گذاری بانک صادرات(سهامی خاص) و با مالکیت بانک صادرات ایران با سرمایه اولیه ۱۰ میلیارد ریال تاسیس شد. این شرکت در سال ۱۳۷۴ به سهامی عام تبدیل شده و در همان سال در بورس اوراق بهادار پذیرفته شد. پس از انتقال سهام ۱۲۴ شرکت ازبانک صادرات ایران به این شرکت در سال ۱۳۷۵ به منظور اصلاح ساختار مالی، نام شرکت به سرمایه گذاری غدیر تغییر یافت.  با انتقال مالکیت شرکت سرمایه گذاری غدیر از بانک صادرات ایران به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح در سال ۱۳۸۷، رشد سودآوری و ارزش داراییهای شرکت شتاب گرفت بطوریکه در حال حاضر این شرکت با سرمایه ای معادل ۴۶، ۰۸۰ میلیارد ریال  به بزرگترین شرکت سرمایه گذاری چند رشته ای بورس تبدیل شده است. زمینه های سرمایه گذاری شرکت هم اکنون صنعت های نفت، گاز و پتروشیمی، برق و انرژی، صنایع معدنی، حمل و نقل، سیمان، ساختمان، تجاری و مالی و همچنین فناوری اطلاعات و ارتباطات در قالب ۷  هلدینگ است.

شرکت گسترش انرژی پاسارگاد

شرکت گسترش انرژی پاسارگاد PEDC با هدف کلی شرکت در بازارهای داخلی و بین المللی انرژی و به ویژه به منظور توسعه بخش انرژی ایران در آوریل سال ۲۰۰۸ تشکیل شد و به ثبت رسید. هسته اصلی کسب‌وکار این شرکت که یک شرکت دارای صلاحیت برای تولید و اکتشاف تشخیص داده شده، پالایش هیدروکربن، تولید برق و انرژی های تجدیدپذیر بوده که در ضمن آنها بنیان تلاشهای PEDC  دستیابی به توسعه پایدار با تأکید بر ملاحظات زیست محیطی است.

شرکت پتروگوهرفراساحل کیش

شرکت پتروگوهر فراساحل کیش که با هدف برآورده کردن بخشی از نیازهای صنایع بالادستی نفت و گاز کشور و ارتقای سطح دانش مدیریتی و فناوری در حوزه حفاری دریا، دکلداری و مهندسی با بهره گیری از نیروهای متخصص و متعهد، فعالیت خود را در این عرصه با حفاری ۷۶ حلقه چاه توصیفی و توسعه­ای برای فازهای ۱۳ و ۲۲-۲۳-۲۴ در میدان مشترک گازی پارس جنوبی آغاز کرد شرکت دیگر دارای صلاحیت اکتشاف و تولید است.  در حال حاضرشرکت پتروگوهر با مالکیت سوپر ریگهای SeaBoss و Paradise۴۰۰ و دکل Sina۱ واز طرفی دارا بودن ۳ دکل استیجاری و سایر امکانات لجستیکی اعم از دریایی و هوایی، پایگاه­های عملیاتی و ستادی مستقر در تهران، جزیره کیش و عسلویه و از شرکت‌های حفاری در مجموعه نفت و گاز کشور در زمینه ارائه خدمات حفاری دریایی به شمار می­رود. استراتژی آینده شرکت مبتنی بر توسعه امکانات سخت­افزاری اعم از اضافه نمودن ۳ دکل دیگر و توسعه خدمات شناوری و هوایی و همچنین بهبود مستمر فعالیتهای خود در بخشهای ستادی و عملیاتی در راستای ورود به بازارهای بین المللی نفتی علاوه بر تأمین نیازهای داخلی در حوزه­های حفاری، دکلداری و مهندسی است.

http://iranchinagate.comچینی ها و فن مذاکره با آنها 2

به هنگام شروع مذاکره خارجی، مثل امریکایی ها مستقیما وارد موضوع نمی شوند، کمی از آب و هوا و سفر و ... می پرسند.

در اولین جلسه کارت ویزیت ها ردوبدل می شود. دقت کنید براشون مهمه که با دو دست کارت را بدهید یا از آن ها بگیرید.

در تیم آن ها فرد بلند مرتبه مشخص است، در جلسه هم افراد بلند مرتبه در مقابل افراد بلند مرتبه می نشینند و تنها باآنها مذاکره می کنند.

وقت شناس هستند، پس سر وقت یا زودتر در جلسه حاضر شوید. دیر حاضر شدن در جلسه را بی احترامی تلقی می کنند.

توصیه شده که بهتره مترجم همراه خود ببرید، به خصوص به هنگام مطرح شدن مباحث حقوقی و فنی. چینی ها در مذاکرات بسیار زیرک هستند.

برخلاف بسیاری از کشورها در چین هدیه دادن در روابط تجاری (رشوه) هیچ ذهنیت منفی ایجاد نمی کند. برای هدیه دادن هم گل، ساعت و ... را انتخاب نکنید، چون این ها را مرتبط با مرگ می دانند. همچنین هدایا را در کاغذهای سیاه، سفید و یا آبی نپیچید.

**جمع بندی مباحث **

۱.مذاکره‌کنندگان چینی به زمان و وقت شناسی و چارچوب‌های زمانی مذاکرات حساسیتی ندارند. آنها دیر آمدن را بی نزاکتی نمی دانند. آنها محدوده های زمانی و ضرب الاجل ها را جدی نمی گیرند. همانطور که توضیح خواهیم داد چینی ها نیز مردمی رابطه نگر هستند و از این رو زمان زیادی را صرف آشنایی و ایجاد رابطه شخصی با طرف های مذاکره ای خود می کنند. از نظر چینی ها زمان مقوله ای ثابت و محدود نیست بلکه شناور است. لذا برای آنها اهمیتی ندارد که مذاکرات چقدر طول می کشد. این عدم حساسیت به زمان به حدی است که کارخانه ولکس واگن بعد از ۹ سال مذاکره موفق به افتتاح یک کارخانه خودروسازی در چین گردید.

۲.مهمترین ویژگی سبک مذاکره ای چینی ها همانند ژاپنی ها رابطه نگری آنهاست. از نظر چینی ها هدف مذاکره رابطه است و قرار داد مساله ای جنبی محسوب می گردد. مذاکره کنندگان چینی معتقدند که با برقراری روابط دوستی با طرف مقابل وی به نوعی اسیر دام دوستی می شود و لذا کنترل آنها بر فرایند مذاکره راحت تر می شود. از نظر چینی ها نیز امضای قرارداد پایان کار نیست و شروع یک رابطه دوستی بلند مدت است رابطه ای که بر مبنای آن می توان هر قسمت از قرارداد را تغییر داد و یا به آن عمل نکرد. چینی ها اعتقاد راسخی به داشتن آدم کانال و افراد ذی نفوذ در جاهای مختلف دارند و معتقدند که چنین شبکه ای می تواند کارها را تسهیل نماید.

۳.مذاکره کنندگان چینی در برخورد شخصی رسمی هستند. در مذاکرات مایلند به صورت رسمی معرفی شوند و هنگام معرفی شدن می ایستند. آنها نام فامیل افراد را برای مخاطب قراردادن آنها استفاده می کنند و دوست ندارند نام کوچک آنها بر زبان رانده شود. به طور کلی چینی ها بسیار سلسله مراتبی هستند و این امر ریشه در تعالیم کنفسیوس دارد. کنفسیوس روایط سلسله مراتبی را به صورت روابط پدر و فرزند/ زن و شوهر/ پیر و جوان/ و حاکم و رعیت تعریف نموده است. از این رو جنسیت سن و پست و مقام جایگاه اجتماعی افراد را تعیین می کند. آنها چندان به مزاح در مذاکره اعتقاد ندارند و در طرز نشستن پای میز مذاکره و لباس نیز رسمی هستند.

۴.چینی ها در مجموع افرادی درون گرا هستند آنها در ارتباطات خارجی  به زبان کلامی غیر مستقیم دو پهلو و بسیار محافظه کارانه اعتقاد دارند. باز هم مطابق تعالیم کنفسیوس مساله آبرو حیثیت و تواضع و ملاحظه دیگران باعث شده است که مذاکره کنندگان چینی افرادی صریح اللهجه نباشند و مدام در لفافه و تلویحی حرف های خود را بزنند. آنها نیز مانند همتایان ژاپنی خود نمی توانند به کسی "نه" بگویند و دوست هم ندارند از کسی "نه" بشنوند. در این راه به حدی پیش می روند که در بیان در خواست مستقیم مشکل دارند زیرا معتقدند اگر در خواستشان رد شود ضایع می شوند و حیثیتشان خدشه دار می شود. از این رو در درخواست ها نیز زبان غیر مستقیم به کار می رود و حاصل این می شود که مخاطبان چینی ها در فهم منظور چینی ها با کلی مشکل روبرو هستند. آنها تماس چشمی طولانی یا خیره شدن را ناشی از بی ادبی می دانند. عدم نگاه به آنها نیز گستاخی و بی علاقگی تفسیر می شود. آنها به رعایت فاصله بدنی اعتقاد دارند و از تماس بدنی با مخاطبان خود ناراحت می شوند لذا غیر از دست دادن نباید هیچ گونه تماس بدنی مانند دست به شانه زدن و دست دور گردن یا کمر انداختن با چینی ها برقرار نمود.مذاکره کنندگان چینی زبان بدنی را بسیار ملایم صورت می دهند و سر جای خود نیز بی حرکت می نشینند. آنها زیاد سر تکان می دهند اما این سر تکان دادن علامت تایید حرف مخاطب نیست آنها بدین وسیله تنها می گویند که دارند گوش می دهند. ابرو بالا انداختن در چین به معنی عدم موافقت است. آنها همچنین ملایم دست می دهند. تن صدای چینی ها پایین و ملایم است و دوست ندارند با صدای بلند با آنها حرف زده شود.

۵.مساله حفظ آبرو و همرنگی با جماعت و ضایع نشدن در جمع و ملاحظه دیگران از مهم ترین ویژگی های سبک مذاکره ای چینی هاست. در چین صراحت امری منفی تلقی می شود و ارزش به زبان غیر مستقیم و تلویحی داده می شود. آنها معتقدند حتی به کسی که اشتباه کرده یا دارد اشتباه می کند نباید مستقیم اعتراض و انتقاد کرد چرا که به فرد بر می خورد. به همین خاطر هیچ گاه نباید به یک مذاکره کننده چینی صریحا" پاسخ منفی داد یا صریحا" اعمال وی را زیر سوال برد. چینی ها مایلند با کار تجاری با خارجی ها  کنند اما باز هم بخاطر خجالت و ترس از ضایع شدن مایلند طرف مقابل به سراغ آنها بیاید زیرا اگر خود آنها ابتدائا" تماس بگیرند و طرف مقابل درخواست آنها را رد کند این امر مایه شرمساری است مذاکره کنندگان چینی در مجموع خیلی زود رنج هستند. با تمام اینها چینی ها افرادی انعطاف پذیر و عمل گرا هستند. آنها در جمع اهل تقابل و جر و بحث نیستند.

۶.تواضع در بین مذاکره کنندگان چینی جایگاه ویژه ای دارد. حتی اگر در امری تبحر داشته باشید و چینی ها از شما تعریف کنند مودبانه و تلویحا" باید به آنها بگویید که اینطور نیست خود آنها نیز خود را کوچک تر و کمتر از آن چیزی که هستند نشان می دهند.

۷.مذاکره کنندگان چینی به ظاهر و عملکرد طرف مقابل هم زمان توجه می کنند. در صورتی که طرف مقابل با ظاهری آراسته و با کت و شلوار گران قیمت در برابر آنها ظاهر شود اثر مثبت تری در ذهن آنها بر جای می گذارد.

۸.بر خلاف آمریکایی ها چینی ها با توجه به تاریخ غنی خود به گذشته خود اهمیت زیادی می دهند و حساسیت زیادی به تاریخ خود دارند.

۹.چینی ها به تفریحات جنبی مذاکره نظیر صرف غذا در رستوران اهمیت زیادی می دهند زیرا این خود راهی برای تحکیم روابط دوستانه است. آنها مایلند غذا را در رستوران صرف کنند تا در دفتر کار .

۱۰. در فرهنگ مذاکره ای چینی ها هدیه دادن و گرفتن مرسوم است زیرا این امر نیز به رابطه سازی کمک می کند.

۱۱. چینی ها در ابتدای مذاکره کارت ویزیت تبادل می کنند. کارت ویزیت را باید دو دستی به آنها داد و دو دستی هم گرفت و یک روی کارت ویزیت باید به زبان چینی باشد . این امر اثر مثبتی دارد.

۱۲. هنگام نشستن در برابر همتایان چینی باید مراقب بود زیر کفش دیده نشود. چینی ها از مشاهده این امر ناراحت می شوند.

۱۳. مذاکره کنندگان چینی افرادی جمع گرا collectivistic و معتقد به کار گروهی هستند.در جمع نیز همرنگی با جماعت یک اصل مهم است. از این رو مبنای بسیاری از کارها از جمله تصمیم گیری مبتنی بر اجماع است. روند تصمیم گیری با توجه به عدم حساسیت چینی ها به زمان و ضرورت اخذ نظرات جمع و هماهنگی با مسئولان ما فوق بسیار کند است. به طور کلی چینی ها با اختیارات محدود بر سر میز مذاکره حاضر می شوند.

۱۴. مذاکره کنندگان چینی تحت تاثیر تعالیم کنفسیوس بسیار اخلاق گرا هستند و به ارزش‌های اخلاقی اهمیت می دهند. از بیشتر به روش است نه هدف . نگاه آنها به فرایند مذاکره است نه قرارداد خارجی.

۱۵. زبان چینی ها تصویری است . به عبارت دیگر کلمات آنها ترکیبی از حروف نیست بلکه ترکیبی از تصاویر است. این امر باعث شده است که در مذاکره نگاه چینی ها به مسائل کل نگرانه باشد. در غرب بر عکس نگاه به مسائل جزئی است. به عنوان مثال آمریکایی ها موضوعات مذاکره را مثلا" در یک مذاکره تجاری به اجزایی مانند قیمت – کیفیت محصول – زمان تحویل و ....... خرد می کنند و مورد بحث قرار می دهند. این در حالی است که مذاکره کنندگان چینی در مورد کل این مسائل یکجا بحث می کنند.

۱۶. چینی ها در مذاکرات تجاری حساسیت عمیقی روی قیمت دارند و بر سر آن ممکن است ساعت ها چانه زنی کنند. این مقدار چانه زنی و حساسیت روی قیمت در بسیاری فرهنگ ها عرف نیست.

۱۷. چینی ها با توجه به تاریخ خود و تجربه های تلخی که از تجاوز بیگانگان به کشور خود دارند اصولا" از بیگانه ها می هراسند. خارجی هایی که می خواهند با چینی ها کار تجاری کنند باید از مدتها قبل و با استفاده از واسطه ها و معرف های خوش نام ارتباط با تجار خارجی با آنها را آغاز کنند. نمی توان با یک تلفن یا مکاتبه تجاری با طرف چینی قرار مذاکره گذاشت.