http://iranchinagate.comچینی ها و فن مذاکره با آنها

دقت کنید که آن ها غیر مستقیم صحبت کرده، یعنی به طور مستقیم به شما "نه" نمی گویند- دنبال برقراری ارتباط بلند مدت هستند ومعاشرتی اند- در معامله با خارجی ها مسلط زبان چینی کاملا انعطاف پذیرهستند- مردمانی بسیار صبوراند و مذاکرات با سرعت پایینی انجام می دهند و به سود بلند مدت هستند- برای افراد با مسن یا ارشد احترام فوق العاده ای قائلند- فرهنگ تخفیف دادن وگرفتن در آن ها وجود دارد.- سریع برحسب منافع شان یک گروه میشوند.- سریع سخن های مبادله شده را به دیگران پراکنده می کنند


چینی ها و فن مذاکره با آنها
 

آداب مذاکره با چینی ها

روال منطقی وارد شدن به بحث های بازاریابی بین الملل برای همه ی ما روشن است. اما به نظرم موضوعات رفتاری و فرهنگی برای ما جذابیت بیشتری دارد، به همین دلیل من بدون مقدمه های معمول وارد بحث می شوم. در این یادداشت به طور خلاصه به مهم ترین رفتارها و آداب مذاکره با بازرگانان خارجی چین اشاره می کنیم.مردمان این کشور، با توجه به کاهش هزینه توانسته اند بازار هدفی در سطح بین المللی به دست بیاورند و نام کشور خود را در دنیا جا بیندازند. علی رغم تصورات منفی ای که درباره ی کالاهای چینی در بین برخی از ما ایرانی ها وجود دارد، این کشور قادر به تولید محصولات مختلف با سطوح کیفیتی متفاوت می باشد و نقش مهمی در اقتصاد دنیا دارد.در ادامه چند ویژگی رفتار چینی ها بیان شده است:

دقت کنید که آن ها غیر مستقیم صحبت می کنند، یعنی مثلا به طور مستقیم به شما "نه" نمی گویند.

دنبال برقراری ارتباط و دوستی بلند مدت هستند ومعاشرتی و خوش مشرب اند

مردمانی بسیار صبورند و مذاکرات تجاری خارجی را با سرعت پایینی انجام می دهند.

برای افراد با سن بالا یا افراد ارشدتر احترام فوق العاده ای قائلند.

به سود بلند مدت فکر می کنند و دنبال نتایج سریع نیستند.

فرهنگ تخفیف دادن و تخفیف گرفتن در آن ها وجود دارد.

سریع برحسب منافع شان یک گروه میشوند.

بسیار سریع حرف و سخن ها مبادله شده را به دیگر چینی ها می گویندو همچنین بسیار کینه ای هستند

در معامله با خارجی ها مسلط به زبان چینی کاملا انعطاف پذیر هستند و امتیازات بیشتری به مشتری می دهند

نکاتی در باب شروع تجارت  خارجی

برای شروع تجارت باید بتوانند به شرکت شما اعتماد کنند و بهتر است ابتدا از طریق واسطه چینی یا افراد مستقر در چین استفاده نمایید

فرد مذاکره کننده هم براشون خیلی خیلی مهمه، اگر فرد مذاکره کننده تغییر کنه در ادامه ی ارتباط با شرکت خارجی تجدید نظر می کنند.

برای اینکه بتونید اعتماد آن ها را جلب کنید، قبل از مذاکره، حتما رزومه خود را برای شرکت واسطه بفرستید تا چینی ها از طریق آن ها سوالات خود را بپرسند. برای آن ها خوشنامی و اعتبار شما بسیار اهمیت دارد.

برای آن ها اینکه شما کاملا مؤدب باشید و به دیگران احترام بگذارید و به آن ها کمک کنید بسیار اهمیت دارد.

به آداب و رسوم و فرهنگ خود احترام می گذارند، پس بهتره شما هم به این موضوع بی توجه نباشید.

نگران طولانی شدن فرایند نباشید، چون هم رسمیت در روابط بازرگانی آن ها بالاست و هم بوروکراسی زیاداست.

چینی ها ملاقات ها را بسیار رسمی برگزار می کنند، و ملاقات رودررو را به تلفنی و مکاتبه بازرگانی ترجیح می دهند.

در مورد قرار ملاقات با طرف چینی سعی شود تارخ جلسات بین آوریل تا ژوئن و سپتامبر تا اکتبر رزرو گردد.

پیش از جلسه دستور جلسه ای برای شرکت چینی ارسال نمایید، تا آن ها بتوانند با افراد مجرب فنی مطابق با نیاز شما در جلسه حاضر شوند.


بازاریابی و فروش در روسیه و صادرات به روسیه http://www.rusmarket.ir

روسیه بازار نسبتا بکر و بزرگی است و خیلی از تجار ایرانی مایل به صادرات به روسیه هستند، اما پیچیدگی های خاص بازار روسیه، لزوم حضور فیزیکی، هزینه های بالا و عدم دسترسی به اطلاعات دقیق و موثق، مانع حضور موفق آن ها در روسیه می‌شود. 


ارتباط گیری با خارجی ها کار آسانی نیست و شرکت های روسی به سختی به مکاتبات و مکالمات طرف های خارجی پاسخ می‌دهند. روس‌ها ترجیح می‌دهند تا با شرکت‌های محلی (روس) معامله کنند که، نه شرکت‌های خارجی، به طوری که شرکت طرف قراردادشان، خودش زحمت حمل و ترخیص و وارات با بکشد و آن‌ها فقط داخلی (به روبل) خرید کنند. 


این نکته مهم را هم در نظر داشته باشید که فقط ۱۲ درصد شرکت های روس امکان واردات دارند. به این معنا که اگر نتوانید کالا را در روسیه انبار و به صورت محلی (DDP) به مشتری عرضه کنید، شانس بسیار کمی دارید و ۸۸ درصد بازار و امکان صادرات به روسیه را از دست می‌دهید. 


چنانچه علاقمند به حضور در بازار روسیه هستید، ممکن است اطلاعات زیر به کارتان بیاید.



به طور کلی، سه روش و استراتژی برای حضور در بازار روسیه وجود دارد. بسته به نوع روش انتخابی شما، خدمات ما به شرح زیر است.

مکاتبه تجاری از راه دور

حضور با واسطه در روسیه

حضور مستقیم در روسیه


۱) مکاتبه از راه دور

مناسب افرادی است که بازار روسیه هنوز اهمیت چندانی برایشان ندارد و حاضر به ریسک نیستند.

موفقیت: ریسک کم / شانس کم


مزایا:

به نسبت هزینه کم است.

به هیچ شخص یا شرکتی وابسته نیستید و استقلال دارید.



مکاتبه به زبان انگلیسی با اکثر شرکت‌های روسی عملا بی‌فایده است.

مکاتبه و تماس تلفنی از راه دور با روس‌ها، حتی به روسی، به ندرت جواب می‌دهد.

در بهترین حالت پاسخ می‌دهند: اگر کالا را در روسیه موجود کنید، شاید بخریم.

فریب دادن یک خارجی دور از دسترس آسان است.

آیا کارمند روس زبان شما به فرهنگ تجاری روسیه و سوراخ‌های قانونی هم تسلط دارد؟



۲) حضور با واسطه در روسیه

مناسب افرادی است که بازار روسیه برایشان مهم است. 

موفقیت: ریسک متوسط / شانس متوسط


مزایا:

دسترسی به مشتریان بالقوه به صورت محلی و حضوری.

مذاکره با مشتریان به زبان و فرهنگ تجاری‌شان خودشان.

شناخت و ارزیابی نزدیک به واقعیت از بازار و مشتریان. 

استفاده از امکانات و تجربه و ارتباطات نماینده.

جلب اعتماد مشتریان از این جهت که نماینده شما در روسیه حضور دارد و در دسترس و پاسخگو است.


معایب:

هیچ تضمینی برای صادرات که هدف اصلی شماست، وجود ندارد.

نماینده ممکن است کم کاری کند یا سوء نیت داشته باشد.



۳) حضور مستقیم در روسیه

مناسب افرادی است که برای حضور در روسیه مصمم هستند.

موفقیت: ریسک زیاد / شانس زیاد


مزایا:

همه چیز تحت کنترل خودتان است. 

شناخت دست اول از مشتریان و بازار

هیچ نماینده‌ای به اندازه خودتان دلسوز منافع شما نیست.


معایب:

نیاز به حضور و سرکشی مستمر در روسیه و هزینه‌بر بودن مسافرت و جابه‌جایی

با وجود هزینه و وقت صرف شده، هیچ تضمینی برای موفقیت وجود ندارد.

ضعف در آشنایی به زبان و فرهنگ تجارت خارجی و بازار روسیه

وابستگی زیاد به مترجمی که به احتمال زیاد در زمینه بازرگانی خارجی تخصص ندارد.

روش های دستیابی به مشتریان خارجی asanexport بخش دوم

 

3) مکاتبه انگلیسی با دفاتر بازرگانی:

در کشورهای گوناگون دفاتری وجود دارد که زیر مجموعه ای از بخش توسعه تجارت آن کشور می باشد. این دفاتر با برعهده داشتن مسئولیت هایی از قبیل :

  1. مطالعه اطلاعات و بررسی آمارها و بازبینی بازرگانی خارجی و تجاری و یا ارتباط با  تجار کشور های دیگر
  2. هماهنگی برای برگزاری جلسات بین تجار و بازرگانان با یکدیگر و همچنین نهاد های اقتصادی دیگر کشور ها
  3. مذاکره با کارداران ، بازارگانان و سفرا در جهت بهبود عملکرد و تسهیل روابط بین آنان با تجار و بازرگانان کشور خود
  4. ایجاد همکاری بین دفاتر بازرگانی و سازمان های تجاری ذیصلاح
  5. بررسی و اظهار نظر در خصوص مسائل اقتصادی و تجاری با بازرگانان و نهاد های تجاری کشور خود
  6. ... .

می باشد تا بتوانند با بوجود آوردن اطلاعات جامع و کامل درباره بازار صادراتی کشور خود به صادرکنندگان و بازرگانان خود و دیگر کشور ها کمک کرده و روابط تجاری و بازاریابی را سهولت بخشند.

 

 

 

4) اتاق ها و شورا های بازرگانی:

در بین کشور ها، نهاد هایی وجود دارند که با در نظر گرفتن تمرکز صادراتی و تجاری بین کشور های دیگر و تشویق بازرگانان و تجار دیگر کشور ها و همچنین نهاد های دولتی دیگر و خصوص امر صادرات را قوت می بخشد .

اتاق های بازرگانی با تمرکز بر این امر و با همکاری تنگاتنگ با یکدیگر و حمایت همه جانبه از اشخاص حقیق و حقوقی در امر تجارت فرآیند صادرات را تسهیل می کنند.

اتاق های بازرگانی مشترکی در هر کشور وجود دارد که با کشور های دیگر پیمان مشترک تجاری تا در تحقق اهداف تجاری خود و پیشرفت مناسبات اقتصادی کشور ها قدم بردارند. از وظایف اتاق های بازرگانی و شورا های بازرگانی می توان به :

  1. برگزاری جلسات تجاری و بازرگانی جهت تسهیل صادرات و روابط بین الملل
  2. مذاکره با نهادهای دیگر کشور ها در خصوص مسائل اقتصادی و تجاری
  3. توسعه صادرات محصولات فراوری شده به کشور های هدف جهت بالاتر بردن نرخ صادرات غیرنفتی
  4. در اختیار قراردادن آمارهایی از گرکات و نهادهای مرتبط با واردات و صادرات به ارتباط با بازرگانان و تجار خارجی 
  5. ... .

لیست کشور های دارنده اتاق مشترک با کشور ایران به شرح زیر است :

ارمنستان – امارات – عراق – ایتالیا – آلمان – فرانسه – بلژیک – سوئد – چین – کانادا – استرالیا – روسیه – افغانستان – انگلستان – لیبی - لوگزامبورگ

کشور های دارای مراکز تجاری : ایتالیا – فنلاند – تایوان – تایلند – کره جنوبی

کشور های دارای شورا : بحرین – سوریه – قطر – کشور های اکو – عربستان – ترکیه – عمان – اسپانیا – پرتغال – هلند – گرجستان – مالزی – ژاپن – هند – آفریقا – تونس – الجزایر

 

 

 

 

5) اتحادیه ها :

در کنار اتاق های بازرگانی، شورا و دفاتر تجاری ، نهادی وجود دارد به نام اتحادیه ها.

اتحاد ها نهاد هایی هستند خصوصی که به آنها تشکلات صادراتی نیز می گویند. اتحادیه ها متشکل از اعضای مختلف ولی با تخصص مشابه و خاص و دارای شخصیت حقوقی کاملا جدا و مستقل هستند. این نهاد کاملا به نفع اعضای خود ، غیرانتفاعی و کاملاصنفی کار میکند و در توسعه صادرات موارد فرآوری شده و بوجود آوردن رابطه و پلی محکم بین بنگاه های اقتصادی و تجاری با دولت هستند که این امر باعث افزایش رضایتمندی و انعکاس نظرات ، ایده ها و طرح ها از دولت به بنگاه ها یا بلعکس می باشد.

اخذ نظر ، پردازش و تحلیل نظرات و تبدیل آنها به تصمیم وظیفه دولت بوده و یکپارچهدسازی آنها بر عهده اتخادیهها میباشد. بنگاههی اقتصادی کوچک میتوانند با کمک گرفتن از بخش هایی از اتحادیه خود توسعه صادرات و محصولات خود را با کمک این نهادها انحام دهند‌ البته لازم بذکر است تین اتحادیه ها با توجه به توانایی ها و ارتباطاتشان با دولت میتوانند کمک بسیاری در مسیر صادراتی ایفا نمایند

6) بازارچه مرزی:

 در مرزهای کشورها محل هایی وجود دارد محصور و مرزی در حوار گمرکات و مجاز به انجام تشریفات گمرکی که برای افراد دارای کارت پیله وری، مناسب جهت تامین نیازهای خود و همچنین تجتارت است. این بازارچه ها جهت تجارت و با در نظر گرفتن تفاهم نامه ها و همچنین قراردادهایی که کشورهای هم مرز با یکدیگر میبندد برپا میشود تا اهالی مرزی هر ۲ کشور بتوانند با در نظر گرفتن قوانین گمرکی کشور خود از بازارچه برای امر صادرات و یا واردات استفاده نمایند این بازارچه مخصوص افراد ساکن شهرهای مرزی میباشد. این افراد هم میتوانند حقیقی ساکن آن شهرها باشند و هم میتوانند افراد حقوقی که در آن منطقه فعالیت میکنند باشند.

در هر منطقه و شهر مرزی ممکن است بیش از یک بازارچه نرزی وجود داشته باشد. بطور کلی در حال حاضر بین ۵۰-۶۰ بازارچه مرزی فعال در سراسر کشور ما وجود دارد. که با توجه به موقعیتهای جغرافیایی و دموگرافی بخش زیادی از بازارهای مرزی ما در غرب کشور قرار دارد چرا که با توجه به وسعت بازار صادراتی در غرب کشور این عمر ثمره بهتری دارد از مناطق دیگر بازارچه های مرزی ایران میتوان به مرزهای افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، جمهوری آذربایجان، ترکیه، ارمنستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس اشاره نمود.

 

7) اعزام تیم ها و هیئت های تجاری:

واردات، صادرات، توسعه افتصادی و بالابردن روابط تجاری تماما نیازمند جلسات و مذاکرات تجار، صادرکنندگان و بازرگانان کشورها میباشد. این در حالی است که اگر یک بازرگان جهت انجام واردات و صادرات خود میتواند با تیمی از بارگانان کشور خود به دیگر کشورها سفر کند. با جرات میتوان گفت در صورت خواست بازرگان برای سفر تجاری خود که بصورت اصولی و تخصصی باشد متحمل هزینه زیادی میشود و اگر صادرکنندگان و واردکنندکان خود این سفرها را به صورت فردی انجام دهند هیچ پیشبردی در زمینه اقتصادی نمیتوانند بوجود آورند. ولی اگر با تیمی تجاری متخصص عازم گردند بسیار موفق تر شده و ممکن است در همان جلسه اول شریک تجاری خود را پیدا کرده و منجر به قرارداد تجاری بین طرفین گردد. سازمان های تجاری و نهادهای ذیصلاح در حوزه واردات و صادرات که هم دولتی بوده و هم غیردولتی با هدف بالا بردن صادرات و همچنین توسعه روندهای صادراتی در حهت اعزام تیمهای گوناگون قدم در این راه نهاده اند البته شایان ذکر است این سازمان ها میزبان هیئت های تجارت بین الملل از دیگر کشورها نیز هستند.

 

8) نمایشگاه بین المللی:

از متداول ترین روش های بازاریابی بین الملل میتوان به حضور در نمایشگاه های بین الملل اشاره نمود.

این نمایشگاه ها جهت پیدا کردن بازارجدید و نیز گسترش صادرات مواد خام و فرآوری شده بسیار مهم است زیرا با توجه به حضور فیزیکی مشتری ، مستقیما میتوان مشتری را جذب نمود و روند بازاریابی خود را پیشبرد و صادرات را افزایش داد ؛ علاوه بر سایت تقویم نمایشگاهی ایران ، شما میتوانید به سایت های زیر مراجعه نمایید :


9) مطالعات میدانی :

آخرین راه برای بازاریابی بین الملل و بازاریابی صادراتی مطالعات میدانی – منطقه ای است که این روش بازاریابی یکی از پرهزینه ترین روش هاست چرا که شرکت یا سازمان مذبور باید تیمی یا فردی را برای امر بازاریابی صادراتی خود به کشور دیگر اعزام نماید تا بتواند در آن کشور بازاریابی خود را و همچنین بازارسازی(به وجود آوردن بازاری جدید) را حضورا انجام دهد. البته این مورد نیز میتواند از طریق عقد قرارداد با شرکت های بازاریابی بین المللی که توان بازاریابی صادراتی و همچنین تیمی جهت این کار را دارند انجام داد و کشور هدف را بازار در دسترس خود قرار داد.

 

 

روش های دستیابی به مشتریان خارجی asanexport

روش های گوناگون برای دستیابی به مشتریان مختلف در کشور های دیگر :

.1 بازاریابی دیجیتال (ﺳﺎﯾﺖ - صفحه های زرد - ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت دیجیتال (

.2 رایزنان تجاری معرفی شده از طریق سفارتخانه ها

.3 مکاتبه خارجی مستقیم با دﻓﺎﺗﺮ ﺑﺎزرﮔﺎﻧﯽ (ﺳﺎزﻣﺎن ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺗﺠﺎرت (

.4 اﺗﺎق ﻫﺎ و ﺷﻮرﻫﺎی ﺑﺎزرﮔﺎﻧﯽ ﻣﺸﺘﺮک

.5 اﺗﺤﺎدﯾﻪ ﻫﺎ

.6 ﺑﺎزارﭼﻪ ﻫﺎی ﻣﺮزی

.7 ﺷﺮﮐﺖ در ﻫﯿﺄت ﻫﺎی اﻋﺰاﻣﯽ ﯾﺎ ﻣﺸﺎرﮐﺖ در ﺟﻠﺴﺎت ﻫﯿﺄت ﻫﺎی ﺗﺠﺎری در ﮐﺸﻮر

.8 ﻧﻤﺎﯾﺸﮕﺎه ﻫﺎی ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ

.9 ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﻣﯿﺪاﻧﯽ ﻣﻨﻄﻘﻪ ای

—---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

١) ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ دیجیتال :

Digital-Marketing
ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ و ﺗﻮﺳﻌﻪ روزاﻓﺰون ﻓﻨﺎوری اﻃﻼﻋﺎت و ارﺗﺒﺎﻃﺎت، ﺗﺄﺛﯿﺮات ﻋﻤﯿﻖ و ﮔﺴﺘﺮده ای در ﻓﺮاﯾﻨﺪﻫﺎی ﺗﺠﺎری ﺑﻪ وﺟﻮد آورده و اﯾﻨﺘﺮﻧﺖ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان اثر بخشترین ﺑﺴﺘﺮ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ دیجیتال ﺑﺎ ﭘﻮﺷﺶ ﺟﻬﺎﻧﯽ اﻣﮑﺎن رﺳﯿﺪن ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎ ﺑﻪ
ﺑﺎزارﻫﺎی ﺑﯿﻦ اﻟﻤﻠﻠﯽ را ﻓﺮاﻫﻢ ﺳﺎﺧﺘﻪ اﺳﺖ. اﻣﺎ ﺑﺴﯿﺎری از ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎی خارجی در زﻣﯿﻨﻪ ﭼﮕﻮﻧﮕﯽ اﺳﺘﻔﺎده از روش ﻫﺎی ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ دیجیتال و ﺗﺄﺛﯿﺮات آن در ﺑﺎزارﻫﺎی ﺻﺎدراﺗﯽ از اﻃﻼﻋﺎت و آﮔﺎﻫﯽﻫﺎی ﻻزم ﺑﺮﺧﻮردار ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ. اﯾﻦ روش یکی از ﺳﺎده ﺗﺮﯾﻦو ﮐﻢ ﻫﺰﯾﻨﻪ ﺗﺮﯾﻦ روش ﺷﺮوع ﻓﺮاﯾﻨﺪ ﺑﺎزارﯾﺎﺑﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ و ﻣﻌﻤﻮﻻً ﺑﻪ ﻋﻨﻮان نخستین راه ﺗﻮﺻﯿﻪ ﻣﯽ ﮔﺮدد، ﮐﻪ از ﻃﺮﯾﻖ دو ﻧﻮع ﻣﻨﺒﻊ ﻣﺨﺘﻠﻒ اﻃﻼﻋﺎﺗﯽ اﻣﮑﺎن ﭘﺬﯾﺮ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ:

ﺳﺎﯾﺖ ﻫﺎی B2B؛

ﺗﺠﺎرت اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮏ را ﻣﯽﺗﻮان از ﺣﯿﺚ ﺗﺮاﮐﻨﺶﻫﺎ ﺑﻪ اﻧﻮاع ﻣﺨﺘﻠﻔﯽ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﻧﻤﻮد ﮐﻪ ﯾﮑﯽ از اﻧﻮاع آن ارﺗﺒﺎط ﺑﻨﮕﺎه و ﺑﻨﮕﺎه (B2B) ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ اﻟﮕﻮﯾﯽ از ﺗﺠﺎرت اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮑﯽ ﺑﻮده و ﻃﺮﻓﯿﻦ ﻣﻌﺎﻣﻠﻪ ﺑﻨﮕﺎهﻫﺎ ﯾﺎ واﺣﺪﻫﺎی ﺗﺠﺎری ﻣﯽ ﺑﺎﺷﻨﺪ. ﯾﮏ ﺳﺎﯾﺖ B2B ﺑﻪ ﮔﻮﻧﻪ ای ﻃﺮاﺣﯽ ﻣﯽ ﺷﻮد ﮐﻪ ﺗﻤﺎﻣﯽ ﺷﺮﮐﺘﻬﺎی ﺗﻮﻟﯿﺪی و ﺻﻨﻌﺘﯽ، ﺗﻮزﯾﻊ ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن ﻋﻤﺪه، ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎی ﺑﺎزرﮔﺎﻧﯽ، وارداﺗﯽ و ﺻﺎدراﺗﯽ و ﻧﯿﺰ ﺗﻤﺎم ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎﯾﯽ ﮐﻪ ﻣﺎﯾﻞ ﺑﻪ داﺷﺘﻦ ﺗﺒﻠﯿﻐﺎت اﯾﻨﺘﺮﻧﺘﯽ و داﺷﺘﻦ ﻣﺤﻠﯽ ﻣﻌﺘﺒﺮ ﺑﺮای اراﺋﻪ و ﻣﻌﺮﻓﯽ ﺧﺪﻣﺎت و ﻣﺤﺼﻮﻻت ﺧﻮد ﻣﯽﺑﺎﺷﻨﺪ، ﻣﯽ ﺗﻮاﻧﻨﺪ در آن ﻋﻀﻮ ﺷﺪه و در ﮐﻨﺎر ﯾﮑﺪﯾﮕﺮ ﺑﺎ ﻫﻢ ﺗﺠﺎرت ﻧﻤﺎﯾﻨﺪ.
ﺑﺎ ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﺑﻪ ﺳﺎﯾﺖ ﻫﺎیB2B ، ﻣﯽ ﺗﻮان اﯾﻦ واﺣﺪ ﻫﺎی ﺗﺠﺎری ﯾﺎ در واﻗﻊ ﺧﺮﯾﺪاران ﮐﺎﻻ را ﺟﺴﺘﺠﻮ ﻧﻤﻮد. ﻣـﻌﺮوﻓـﺘﺮﯾﻦ اﯾـﻦ ﺳﺎﯾـﺖ ﻫﺎ، ﺳﺎﯾﺖ ﻋﻠﯽﺑﺎﺑﺎ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. اﯾﻦ ﺳﺎﯾﺖ ﭼﯿﻨﯽ دارای ﻫﺰاران ﺑﺒﯿﻨﺪه در روز ﺑﻮده و ﺑﺴﯿﺎری از ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎ ﺑﺮای اﻧﺠﺎم ﻣﻌﺎﻣﻼت ﺧﻮد ﺑﻪ اﯾﻦ ﺳﺎﯾﺖ ﻣﺮاﺟﻌﻪ ﻣﯽ-ﮐﻨﻨﺪ. ﻃﺮاﺣﯽ وب ﺳﺎﯾﺖ B2B اﻣﮑﺎن ﻣﻌﺮﻓﯽ و ارﺗﺒﺎط ﺑﻨﮕﺎه ﻫﺎی ﺗﻮﻟﯿﺪ ﮐﻨﻨﺪه را ﺑﺎ ﻣﺼﺮف ﮐﻨﻨﺪﮔﺎن و ﺧﺮﯾﺪاران در ﺗﻤﺎم دﻧﯿﺎ ﻓﺮاﻫﻢ ﻣﯽ آورد و ﺟﺪا از ﮐﺎراﯾﯽ آن ﺑﺮای ﻣﺆﺳﺴﺎت واﺳﻄﻪ و داﯾﺮﮐﺘﻮری ﻫﺎی ﺗﺠﺎری، ﻣﯽﺗﻮاﻧﺪ وﻇﯿﻔﻪ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﮐﺎﻻﻫﺎی ﯾﮏ ﺗﻮﻟﯿﺪ ﮐﻨﻨﺪه را ﺑﻪ ﻣﺼﺮف ﮐﻨﻨﺪه ﻧﻬﺎﯾﯽ ﺑﻪ ﻋﻬﺪه داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﺪ .در ﺟﺪول ذﯾﻞ، ﻟﯿﺴﺖ ﺑﺮﺧﯽ از ﺑﺮﺗﺮﯾﻦ و ﻣﻌﺘﺒﺮﺗﺮﯾﻦ ﺳﺎﯾﺖ B2B آورده ﺷﺪه اﺳﺖ:


صفحه های زرد (YELLOW PAGES )

یلوپیج ها نوعی بانک اطلاعات تماس تولیدکنندگان و محصولات تولیدی هر منطقه و یا کشور می باشند که به صورت طبقه بندی ساماندهی شده اند و اکثر کشور های دنیا حتی بعضی از شهر های بزرگ دنیا نیز دارای یلوپیج اختصاصی هستند. در کشور ما نیز نمونه هایی از آن مانند کتاب اول و یلوپیج ایران تدوین شده است. جهت دسترسی به یلوپیج یک کشور خاص،کافیست عبارت YELLOW PAGE  را به همراه نام لاتین در موتور های جستجوگر مانند موارد ذیل جستجو کرد :


 

تبلیغات دیجیتال Digital advertising

تبلیغات دیجیتال از زمان پیدایش اینترنت (سال 1994) تا اکنون شاهد رشد بسیار زیادی بوده است ، بطوریکه حجم درآمد تبلیغات دیجیتال در سال 2007 به میزان 50 برابر در سال 1996 رسیده است . گفتنیست در خلال سال های 2001-2002 این صنعت شاهد رشد منفی بوده است که البته این روند در سال 2003 تغییر جهت داده و مجددا رشد مثبتی را در پیش گرفته است . تجارت خارجی نیز از این قاعده مستثنا نبوده و همگام با رشد تبلیغات دیجیتال تجارت  خارجی نیز رشد روز افزونی داشته است این رشد در سال 2017 به رشد 90 درصدی در تجارت های خارجی و بازاریابی بین الملل(بازار های جدید خارجی) رسیده و همچنین در تجارت داخلی نیز این عدد به 60 درصد می رسد

مهمترین وجوه این روش عبارت است از :

راه اندازی پایگاه دیجیتال

ارسال نامه الکترونیکی

ایجاد کلوپ مشتریان

درج آگهی تبلیغاتی در آگهی نامه های اینترنتی

ایجاد نمایشگاه الکترونیکی

2) رایزنان تجاری:

برای دستیابی به اطلاعات بیشتر و همچنین کسب آگاهی از کسب و کار در کشورهای مختلف از لحاظ فعالیت های بازرگانی و تجاری، می توان از کمک رایزنان بازرگانی نیز استفاده نمود. قاعدتاً کشورهایی که در آن ها رایزنان بازرگانی در حال فعالیت هستند، با توجه به تسهیلاتی  )در ادامه شرح وظایف این افراد آمده است(  که این افراد برای بازرگانان فراهم میسازند، برای انجام صادرات بازارهای هدف مناسبی به شمار می آیند.

در حال حاضر در کشورهایی نظیر عمان، ونزوئلا، قزاقستان، جمهوری آذربایجان، هندوستان، عراق، ترکیه، الجزایر، امارات، ارمنستان، افغانستان، مجارستان، پاکستان، چین، ایتالیا و لبنان رایزنان تجاری کشورمان فعال هستند و وظایفی به این شرح دارند:

  • مطالعه و بررسی بازار کشور محل استقرار از لحاظ جذب کالاها و خدمات قابل صدور ایران و تهیه فهرست کالاهای قابل عرضه به بازار مزبور
  • اطلاع رسانی به صادرکنندگان کالاها و خدمات ایرانی و واردکنندگان بالقوه کالا و خدمات از ایران ارائه خدمات مشورتی درباره اقتصاد و بازرگانی
  • ایران به متقاضیان مستقر در بازار هدف ارائه اطلاعات درخصوص ویژگی های بازار کشور محل استقرار به تجار و صنعتگران ایرانی و سازمان های اقتصادی ذیربط راهنمایی سرمایه گذاران خارجی که درصدد سرمایه گذاری در ایران هستند و بالعکس.
  • ارسال مناقصه های ذیربط برای صادرکنندگان یا تولید کنندگان ایرانی در اسرع وقت کمک به معرفی و تبلیغ کالاها و خدمات صادراتی ایران و ارائه نظرات مشورتی در این زمینه به صادرکنندگان ایرانی تسهیل مسافرت هیأت های اقتصادی یا بازرگانی عازم ایران یا هیأت های بازرگانی و اقتصادی که از جمهوری اسلامی ایران به کشور محل فعالیت شعبه یا نمایندگی سازمان اعزام می شوند و ارائه نظر مشورتی درخصوص ترکیب و ویژگی های آنها کمک به حل و فصل دعاوی تجاری که بین صادرکنندگان ایرانی و طرفهای تجاری آنها در محل فعالیت شعبه یا نمایندگی سازمان به وجود می آید.
  • همکاری در برپایی نمایشگاه های اختصاصی یا تخصصی ایران در بازار هدف و کمک به مشارکت شرکتهای ایرانی در نمایشگاه های بین المللی در آن بازار کمک به برگزاری اجلاسهای مشترک
  • همکاری در انعقاد قراردادهای تجاری و تفاهم نامه های مورد نظر بررسی فعالیتهای اقتصادی رقبای تجاری ایران در قلمروی فعالیت شعبه یا نمایندگی خارجی و ارائه نتایج آن به سازمان بررسی مشکلات کالاهای صادراتی ایران یا نقاط ضعف و قوت آنها از طریق نظرسنجی های موردی برقراری ارتباط  با تجار خارجی بین واردکنندگان کالا و صادرکنندگان ایرانی گردآوری اطلاعات فنی و تخصصی درباره کالاهای جدید عرضه شده به بازار هدف که امکان ساخت آنها در ایران موجود است و ارسال این اطلاعات به سازمان کمک به ایجاد شورای مشترک بازرگانان ایرانی، اتاق های مشترک یا ایجاد تشکلهای دیگری که وجود آنها می تواند به بسط مناسبات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران با بازار هدف کمک کند.

 

کسب اطلاعات دقیق در مورد فعالیت رایزن های بازرگانی کشورهای دیگر در حوزه استقرار شعبه یا نمایندگی سازمان ارزیابی نمایشگاه های تخصصی یا بین المللی بر پا شده در کشور مورد نظر با عنایت ویژه به نحوه مشارکت مؤسسات و شرکتهای ایرانی در نمایشگاه های مزبور تهیه گزارشهای تحلیلی - پژوهشی درخصوص موضوعات مورد نظر سازمان گردآوری نمونههایی از کالاهای رقیب درحد امکانات شعبه یا نمایندگی )اقلام کوچک مصرفی( یا کاتالوگ و بروشور کالاهایی که امکان خرید یا تهیه و نگهداری آنها مقدور نیست.

گردآوری اطلاعاتی درخصوص سازمانهای اقتصادی بازرگانی، تشکلهای تجاری، کانال های توزیع کالا، واردکنندگان، عمده فروشان و کلیه موضوعاتی که آگاهی از آنها می تواند به گسترش تجارت خارجی ایران کمک نماید.

تنظیم برنامه فعالیتهای شعبه یا نمایندگی در مقاطع زمانی معین با توجه به اقداماتی که انجام آنها برای توسعه صادرات کالاها و خدمات ایرانی به بازار مورد نظر ضروری به نظر می رسد. انجام سایر فعالیتهایی که سازمان در چارچوب وظایف قانونی خود به شعبه یا نمایندگی محول نماید.

 

 

نوشتن ای‌میل انگلیسی zabanshenas.com

نوشتن ای‌میل انگلیسی


توضیح مختصر: ای‌میل در کشور‌های پیشرفته جایگاه بسیار مهمی دارد و خیلی از مکاتبات از این طریق صورت می‌گیرد. بنابراین اگر می‌خواهید ارتباط با شرکت های خارجی داشته باشید، بایستی بدانید که چطور یک ای‌میل انگلیسی خوب و رسمی بنویسید.

سرفصل‌های مهم مقاله

استفاده از یک آدرس ایمیل مناسب

استفاده از عنوان کوتاه و دقیق در بخش موضوع (subject)

درود و تهنیت مناسب در اول ای‌میل

معرفی خود و موضوع نامه انگلیسی

متن پیام

خداحافظی

امضا

ویرایش پیغام

کورس آموزشی کامل نوشتن ایمیل حرفه‌ای

علیرغم اینکه در کشور ما ایران، هنوز ای‌میل جایگاه خود را به خوبی در میان مردم و کارهای روزمره پیدا نکرده است؛ اما در کشور‌های پیشرفته جایگاه بسیار مهمی دارد و خیلی از مکاتبات تجاری از این طریق صورت می‌گیرد. بنابراین اگر می‌خواهید ارتباطات قوی‌تری با افراد خارج از کشور داشته باشید، بایستی بدانید که چطور یک ای‌میل انگلیسی خوب و رسمی بنویسید. معمولاً دانشجوها برای ارتباط با اساتید خارج از کشور، با این چالش بیشتر درگیر هستند. اما افراد دیگر نیز بسته به حوزه‌ی کاری خود ممکن است نیاز به نوشتن ایمیل انگلیسی پیدا بکنند.


در این نوشته ابتدا به کلیات ایمیل انگلیسی می‌پردازیم. سپس ویدئوهای یک کورس بسیار خوب در این زمینه برای شما قرار داده می‌شود.


استفاده از یک آدرس ایمیل مناسب

آدرس ایمیل شما باید به نحوی از اسم واقعی شما تشکیل شده باشد و نه یک نام کاربری و یا اسم مستعار. با توجه به اینکه به احتمال زیاد اغلب آدرس‌های ایمیل سرراست قبلاً توسط افراد دیگر استفاده شده است؛ تا حد امکان، با استفاده از نقطه، خط فاصله، یا علائم زیر خط (آندرلاین) سعی بفرمایید که آدرس ایمیلی ثبت کنید که فقط حاوی نام شما، بدون اعداد یا حروف اضافی باشد.


هیچگاه یک آدرس ایمیل غیر حرفه ای بکار نبرید. اگر نامی که به کار می برید، پرت و یا نامناسب باشد، هیچ کس شما را جدی نمی‌گیرد.


آدرس ایمیل مناسب


استفاده از عنوان کوتاه و دقیق در بخش موضوع (subject)

از توضیح اضافی در این بخش خودداری کنید اما مطمئن شوید که عنوان، محتوای ایمیل تان را به کسی که شما را نمی‌شناسد، نشان دهد. در صورت امکان از یک کلمه کلیدی استفاده کنید تا به خاطر سپاری ایمیلتان، و یا جستجوی آن در یک صندوق ورودی شلوغ، آسان‌تر شود. به عنوان مثال، «جلسه مربوط به پله برقی آسیب دیده در 12 بهمن» به اندازه کافی خاص است و موضوع ایمیل با هیچ چیز دیگری اشتباه نمی شود. اما آنقدرها هم شامل جزئیات نیست که موجب سردرگمی شود (برنامه ریزی، لیست مهمانها، درخواستهای ناهار، و بررسی اجمالی نشست 12 بهمن).


یادتان باشد همیشه اهل فن ممکن است در روز صدها ایمیل دریافت کنند. هر چه عنوان مشخص تر و جذابتر باشد، احتمال اینکه ایمیل توسط فرد گیرنده واقعاً به دقت خوانده شود بیشتر است.


موضوع مختصر و مفید


درود و تهنیت مناسب در اول ای‌میل

خطاب قرار دادن گیرنده با نام او ارجحیت دارد. از عنوان فرد (آقا، خانم، یا دکتر) همراه با نام خانوادگی او استفاده کنید و پس از آن ویرگول یا دونقطه بگذارید. در صورت تمایل، می توانید قبل از عبارت خطابی از کلمه Dear استفاده کنید (اما Hello… نیز قابل قبول است). استفاده از نام خانوادگی رسمی تر است و معمولاً بایستی از آن استفاده کرد، به جز در مواردی که با گیرنده ای‌میل صمیمی باشید و او را به اسم خطاب کنید. در صورتی که نام گیرنده را نمی‌دانید (اما واقعا باید سعی کنید آن را پیدا کنید) از «Dear Sir/Madam » یا «Dear Sir or Madam» استفاده کنید و بعد از آن دونقطه بگذارید.


سلام و احوالپرسی


معرفی خود و موضوع نامه

در پاراگراف اول خودتان را (در صورت لزوم) معرفی کنید. همچنین، دلیل نوشتن ایمیل و اینکه آدرس ایمیل او را از کجا پیدا کردید، و یا درخواستی که درباره اش ای‌میل می‌زنید را در این پاراگراف بگنجانید. مثلا:


نام من علی گل‌میرزایی است و خواستار گرفتن سمت توسعه دهنده‌ی اندروید ذکر شده در صفحه‌ی همکاری در وبسایت زبانشناس هستم.


My name is Ali Golmirzaei. I'm contacting you to apply for the android developer position listed on zabanshenas.com.


نام من شبنم مهدی‌زاده است. من در مورد پکیج مگا داستانی که در تاریخ 31 دسامبر سال 2016 دریافت کردم، مکاتبه انگلیسی می کنم. من آدرس ایمیل تان را از وب سایت زبانشناس به دست آوردم.


My name is Shabnam Mehdizadeh. I am writing about the fast fluency product I received on December 31, 2016. I obtained your Email address from the zabanshenas website.


متن پیام

متن پیامتان را واضح بنویسید. مطمئن شوید که بدون توضیح اضافی منظور خود را بیان کنید. اگر متن طولانی باشد، خواننده ممکن است فقط نگاهی اجمالی به نکات مهم داشته باشد. سعی کنید متن را به پاراگرافهای موضوعی بشکنید تا آن را منطقی تر و قابل درک تر نمائید.


ایمیل نباید بیش از 5 پاراگراف شود و هر پاراگراف نباید بیش از 5 جمله باشد.

بین هر پاراگراف و پاراگراف بعدی یک خط فاصله بگذارید؛ تورفتگی متن لازم نیست و به هر حال در طول ارسال ایمیل از بین خواهد رفت.

حتما از نوشتار غیررسمی خودداری کنید.

خداحافظی

از شکل صحیح خداحافظی استفاده کنید. این به میزان صمیمیت شما با گیرنده بستگی دارد. برخی از مثالهای آن عبارتند از:


ارادتمند شما، (Yours sincerely)

دوستدار شما، (Yours cordially)

با احترام، (Respecfully)

بهترین، (Best)

دانشجوی شما، (Your student)

خداحافظی


امضا

نام و نام خانوادگی کامل خود را در پایان ای‌میل به عنوان امضا بنویسید. اگر یک عنوان شغلی دارید، آن را در خطِ بعد از نام خود و نام شرکت یا وب سایت را در خط بعد از آن بنویسید. اگر عنوان شغلی ندارید، اما وبلاگ یا وب سایتی مربوط به محتوای ایمیل دارید، لینکی به آن در خط پائین نام خود قرار دهید. اگر ایمیل در مورد یک شغل است، تنها یک وب سایت یا وبلاگ مربوط به حرفه قرار دهید و نه سرگرمی یا علایق.


ویرایش پیغام

محتوای پیغام خود را ویرایش کنید. اطمینان یابید هیچ اطلاعات مهمی را از قلم نینداخته باشید (یا حرف تکراری نزده باشید). خواندن ایمیل با صدای بلند و یا درخواست از کسی برای ویرایش آن راه بسیار خوبی است تا نوشته خود را از دیدگاه دیگری ببینید.


املا و دستور زبان پیغام خود را نیز ویرایش کنید. اگر [شرکت یا سازمان] ارائه دهنده ایمیل از قبل گزینه ی املا و دستور زبان را برایتان تدارک ندیده است، ایمیل خود را (با استفاده از copy-paste) به یک برنامه واژه پرداز برده، در صورت لزوم در آن تجدید نظر کرده و آن را دوباره به ایمیل خود بازگردانید.