در مکالمات تجاری به زبان انگلیسی روان صحبت کنید
مکالمات تجاری به زبان انگلیسی از مهارتهای مهمی است که برای افراد شاغل در پستهای بینالمللی و سفرهای شغلی موردنیاز است. ازجمله موارد و نکاتی که حین یادگیری مکالمات تجاری باید موردتوجه زبانآموزان قرار گیرد، انتخاب درست دورههای آموزشی و توجه به کاربردی بودن مطالب آموزشی، مهارت نامهنویسی، مدیریت جلسات، مهارت چانهزنی است. ازجمله منابع معتبر آموزش مکالمات تجاری، میتوان به مجموعه کتابهای Market Leaders اشاره کرد.
مهارت مکالمات تجاری به زبان انگلیسی از مهارتهای لازم برای افرادی است که در شغل خود به نحوی با اربابرجوع انگلیسیزبان مواجه هستند. در این مقاله به نکاتی در مورد این مهارت، اشاره میکنیم.
8 نکته در مورد مکالمات تجاری به زبان انگلیسی
برای افرادی که با اربابرجوع انگلیسیزبان سروکار دارند، لازم است علاوه بر مهارت فنی مکالمه به زبان انگلیسی، ازفرهنگ خارجی کشور مقصد، اصطلاحات زبان انگلیسی مکالمات و اصطلاحات تخصصی شغل خود، شناخت نسبی داشته باشند. در ادامه به 8 مورد از نکاتی که در مورد مهارت مکالمات تجاری به زبان انگلیسی، باید موردتوجه قرار گیرند، اشاره میکنیم.
مهارت مکالمات تجاری موردنیاز چه افرادی است؟
افرادی که متصدی مشاغل بینالمللی ازجمله مسئول امور قراردادهای بینالملل و نمایندهٔ بینالمللی شرکت هستند؛
افرادی که در کشوری انگلیسیزبان، در یک شرکت بومی مشغول به کار هستند،
افرادی که در یک شرکت ایرانی مشغول به کار هستند اما با اربابرجوعهای انگلیسیزبان مواجه هستند.
مکالمات تجاری به زبان انگلیسی-1
1- دورههای کوتاهمدت مکالمات تجاری به زبان انگلیسی
آموزشگاههای مختلفی، دورههای کوتاهمدت مکالمات تجاری برگزار میکنند، اما آیا این دورهها نتایج مطلوب را برای زبانآموز ایجاد میکنند؟ لازم است بدانید دورههای مکالمات تجاری به زبان انگلیسی که توسط آموزشگاهها برگزار میشود، بهصورت دورههای کوتاهمدت با تعداد جلسات محدود، برگزار میشوند. آنچه در این دورهها آموزش داده میشود، مکالمات پرتکرار روزمره و تجاری، تماسهای تلفنی اداری، نوشتن قراردادهای تجاری انگلیسی، نوشتن نامهٔ اداری، اصطلاحات تخصصی و مطالب مشابه است.
دورهٔ مکالمات تجاری به زبان انگلیسی، به دو صورت آموزش ضمن خدمت و بهصورت آزاد آموزش داده میشود. آموزشهای ضمن خدمت به دو صورت برونسپاری و یا داخل شرکت انجام میشود. برخی شرکتها بنا به نیازسنجی این مهارت برای کارمندان خود، این دوره را داخل شرکت و با همکاری یک موسسه یا آموزشگاه زبان انگلیسی اجرا میکنند.
مکالمات تجاری به زبان انگلیسی-2
مزایا:
از مزایای دورههای کوتاهمدت مکالمات تجاری به زبان انگلیسی، میتوان به آموزش مطالب لازم در مدتزمان کوتاه اشاره کرد. همچنین در این دورهها، به مهارتهای مکالمه و شنیداری، بهصورت ویژه توجه میشود؛ بهعبارتدیگر، مباحث گرامری برای شرکتکنندگان این دورهها، کاربردی نداشته و آنچنان نیز موردتوجه قرار نمیگیرند.
معایب:
آنچه در برگزاری این دورهها، موردتوجه قرار نمیگیرد، سطح فعلی شرکتکنندگان است. بهعبارتدیگر ثبتنام شرکتکنندگان بدون در نظر گرفتن سطح فعلیشان در زبان انگلیسی، انجام میشود. با توجه به اینکه برخی مطالب در زبان انگلیسی بهصورت پیشنیاز سایر مطالب است؛ برای یادگیری هرچه بهتر مکالمات تخصصی و تجاری، این نیاز احساس میشود آگاهی از برخی مطالب پایهٔ زبان انگلیسی، لازم است. چهبسا بدون توجه به این نکتهٔ مهم، مطالب آموزشی ارائهشده در این دورهها، برای برخی از شرکتکنندگان، قابلدرک و یادگیری نباشد.
توصیه:
به شرکتهایی که در حوزههای بینالمللی فعالیت دارند، توصیه میشود بهصورت دورهای، همایشها و کلاسهای آموزش مکالمات تجاری به زبان انگلیسی در سه سطح پایه، متوسط و پیشرفته برگزار کنند. برگزاری کلاسهای آموزشی ضمن خدمت داخل شرکت، در مقایسه با برونسپاری آموزشها، موجب صرفهجویی در هزینههای شرکت میشود. از طرفی با تقسیمبندی شرکتکنندگان به سطح پایه، متوسط و پیشرفته، کارایی کلاسها نیز افزایش مییابد.
2- مهارت و قدرت چانهزنی
مهارت چانهزنی، تلاش برای نزدیک کردن دیدگاهها و منافع طرفین قرارداد است. این مهارت، در مجامع و جلسات در حضور رقبا و مشتریان بینالمللی، از اهمیت ویژهای برای شرکت برخوردار است. نمایندهای که از طرف شرکت انتخاب و فرستاده میشود، مسئول و حافظ منافع شرکت است. این فرد باید بتواند اهداف، منافع و خواستههای طرف مقابل را درک کرده و در مورد شرکت خود نیز، بهطور واضح و شفاف صحبت کند.
3- مدیریت جلسات کاری بینالمللی
در موارد پیشرفتهتر، مهارت مکالمات خارجی به زبان انگلیسی در مدیریت جلسات اداری با حضور شرکا و رقبای بینالمللی موردنیاز است. در این جلسات، تمام افراد به زبان بینالمللی (انگلیسی) صحبت میکنند. ممکن است افراد از کشورهای مختلفی باشند و بنا به توافق جهانی، به زبان انگلیسی صحبت میکنند.
مکالمات تجاری به زبان انگلیسی-3
ممکن است در این جلسات، فرهنگهای متفاوتی از کشورهای مختلفی حضورداشته باشند؛ مدیر جلسه باید بتواند افراد حاضر و عقاید مختلف را در یک جلسه کنترل کند. همچنین باید بتواند اهداف، منافع و عقاید حضار را درک کرده و در جهت ایجاد صلح و انعقاد قرارداد یا همکاری هرچه بیشتر، هدایت کند. ازاینرو، نیاز است فرد موردنظر، از مهارت شنیداری و مهارت مکالمات تجاری به زبان انگلیسی، در سطح پیشرفتهای برخوردار باشد.
4-روزنامههای اقتصادی و تجاری انگلیسی بخوانید
همانطور که در مقالات قبلی گفته شد، مطالعهٔ متون انگلیسی همچون کتاب داستان و روزنامههای انگلیسی، تأثیر بسیار زیادی در بهبود مکالمه و یادگیری اصطلاحات دارد. در مورد مهارت مکالمات تجاری به زبان انگلیسی، میتوانید روزنامههای ویژهٔ دنیای اقتصاد و تجارت انگلیسی را مطالعه کنید.
مکالمات تجاری به زبان انگلیسی-4
بامطالعهٔ این روزنامهها، ضمن اینکه اطلاعات اقتصادی و تجاری خود را از بازار بینالمللی افزایش میدهید، با اصطلاحات و فنهای گفتاری تجاری نیز آشنا میشوید. ازجمله روزنامههای اقتصادی انگلیسی میتوانیم Financial times و Economist را به شما معرفی کنیم.
5- معرفی یک کتاب
مجموعه کتابهای Market Leaders از انتشارات لانگمن، یکی از بهترین منابع بینالمللی درزمینهٔ آموزش مکالمات تجاری به زبان انگلیسی است. شما میتوانید از طریق این مجموعه کتابها، هر چهار مهارت شنیداری، گفتاری، نوشتن و خواندن را در حوزهٔ تجاری و شغلی، ارتقا دهید.
این مجموعه شامل سیدیهای آموزشی، نرمافزار، فایلهای تصویری و صوتی و کتاب تمرین است. در این مجموعه، مباحث بازاریابی، فروش، مکالمات تجاری، جلسات رسمی، روشهای موفقیت در کسبوکار و بسیاری موضوعات مشابه، ارائهشده است.
6- ویژگیهای دورهها و کتابهای آموزش مکالمات تجاری
با توجه به بستههای آموزشی و دورههای آموزشگاهی بسیاری که در باب آموزش مکالمات تجاری به زبان انگلیسی وجود دارد، کدامیک از کارایی لازم برخوردارند؟ در زیر، به چند مورد از معیارهای سنجش کارایی بستههای آموزشی و دورههای آموزشگاهی میپردازیم:
آموزش مهارت مذاکره و چانهزنی
آموزش عوامل موفقیت در کارآفرینی و کسبوکار
آموزش تکنیکهای بازاریابی و فروش موفق
آموزش اصطلاحات تجاری و اقتصادی
آموزش اصول حقوقی مشارکت و قراردادهای بینالمللی
7- درخواستهای کاری
یکی دیگر از موضوعاتی که لازم است در دورهها و منابع آموزشی مکالمات تجاری به زبان انگلیسی، یاد بگیرید، درخواستهای مؤدبانهٔ کاری است. بدون شک تمام مکالمات شما، تجاری و اقتصادی نیستند. ازاینرو باید آمادگی لازم برای مواجه با موقعیتهای مختلف ازجمله تعیین قرار ملاقات، خراب شدن دستگاه پرینتر، مرخصی و… را داشته باشید. در ادامه، به چند مورد از مهمترین درخواستهای کاری اشاره میکنیم:
در این ساعت، من قرار دیگری تعیین کردهام. ممکن است قرار ملاقات دیگری تعیین کنید؟
الآن در حال انجام کار مهمی هستم. ممکن است بعداً صحبت کنیم؟
برای انجام این کار، چقدر زماندارم؟
ممکن است کارت ویزیت شمارا داشته باشم؟
ممکن است چند ساعت مرخصی بگیرم؟
ممکن است بین جلسات زمان استراحت در نظر بگیرید؟
ممکن است امروز کمی زودتر تعطیل شوم؟
ممکن است دستگاه پرینتر اتاق مرا تعمیر یا تعویض کنید؟
همچنین به عناوین درخواستهای زیر نیز توجه کنید.
عذرخواهی بابت دیر رسیدن یا تأخیر در تحویل سفارش؛
تجربهٔ کاری یا معاملات گذشته؛
تشریح دلیل غیبت روز گذشته؛
مکالمهٔ تلفنی و درخواست صحبت با مقام مسئول؛
پیغام گذاشتن از طریق تلفن؛
معرفی همکار جدید؛
درخواست قرار ملاقات با رئیس؛
نحوهٔ بیان درخواست استعفا؛
پرسیدن آدرس رستوران و هتل در سفرهای کاری؛
و …
فهرست بالا، نمونههای محدودی از درخواست و مکالمات غیرتجاری است که لازم است صورت مؤدبانهٔ آنها را یاد بگیرید.
8- نامهنگاری
یک فرد شاغل در پستهای بینالمللی، خواه کارمند باشد یا مدیر، ممکن است نیاز پیدا کند یک نامهٔ اداری به زبان انگلیسی بنویسد. قوانین و اصول نوشتن نامههای اداری، ازجمله عنوان گیرندهٔ نامه، بیان درخواست، رسمیت، درج اطلاعات لازم ازجمله گزارش کار و … مواردی هستند که حین نوشتن نامهٔ اداری، باید موردتوجه قرار گیرند.