درباره ی بازاریابی صادراتی
اولین و مهم ترین قدم در انجام صادرات کالا
بازاریابی بین المللی می باشد . بازاریابی صادراتی یعنی شناخت بازارهای خارجی و راههای نفوذ به آن ، دستیابی به این شناخت و
ارتباط با شرکت های خارجی از طریق مذاکره با خریداران ، شرکت در نمایشگاههای بین المللی ، تماس با رایزنان بازرگانی در اتاق های بازرگانی امکان پذیر است . شناسایی کالاهای رقیب ، کیفیت ، قیمت آنها در بازار مورد نظر نقش مهمی را ایفا میکند .
مرحله اول در انجام صادرات شناسایی بازار هدف و انجام
مکاتبات خارجی مناسب می باشد . باید مشخص شود نیاز های بازار چیست و یک استراتژی صادرات طرح ریزی کند . منظور از استراتژی انتخاب بازار و تصمیم گیری در مورد نوع کالا ، قیمت و سیاست های توزیع آن کالاست .
یک بازاریابی صادراتی باید موارد ذیل را شامل شود : بازار هدف ،
ارتباط با تجار خارجی، وضعیت بازار و بخش های بازار ، قیمت گذاری ، کانال های توزیع این اهداف باید قابل حصول ، واقعی و مشخص باشند .
برای جلب نظر مشتری لازم است که در بسیاری از کالاها تغییرات لازم صورت گیرد ، این تغییرات صرفاً به منظور ایجاد جاذبه بیشتر در بازارهای صادراتی است . باید تعدیلات و تغییرات لازم در کارها ، در مورد بسته بندی ، برچسب ، علامت تجاری و خدمات مورد انتظار بعد از فروش برای
اخذ نمایندگی از شرکت های خارجی صورت بگیرد .
هنگام قیمت گذاری کالا ، باید یک سری هزینه های اضافی مثل بیمه، حمل و نقل ، هزینه سازگار نمودن کالا ، حقوق و عوارض گمرکی ، حق کمیسیون عوامل وارد کننده در نظر گرفته شود .
باید روش های تبلیغات ، ماموریت تجاری ، بازدید خریداران ، سایر فعالیت های ترویجی مانند
نوشتن نامه انگلیسی و یا ایمیل رسمی انگلیسی انجام شود و بطور موثر رضایت مشتریان فراهم شود .
فردی در سیستم بازاریابی موفق است که یاد بگیرد هر چیزی را که لازم است دریافت کند ، پردازش و ویرایش کند و در اختیار مشتریان خود قرار دهد.
باید طوری عمل کرد که مورد قبول مشتری واقع بگیرد . روش ها و تکنیک هائی را به کار برد تا سهم بازار و مشتریان حفظ شود و روابط بلند مدت ایجاد شود .